Kaveritaidot haltuun! : materiaalipaketti 3-5-vuotiaiden lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa
Asikainen, Jutta; Lindlöf, Hanna (2021)
Asikainen, Jutta
Lindlöf, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125309
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota tuleville varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelijoille materiaalipaketti, joka sisältää erilaisia materiaaleja lasten sosiaalisten taitojen tukemiseksi varhaiskasvatuksessa. Oppinäyteyön tuotoksena syntyi materiaalipaketti Kaveri-taidot haltuun!, jossa esitellään neljä erilaista materiaalia, joiden avulla voidaan tukea lasten sosiaalisia taitoja. Materiaalipakettia voi hyödyntää opiskelijoiden lisäksi myös varhaiskasvatuksen ammattilaiset, vanhemmat sekä muut aiheesta kiinnostuneet, jotka toimivat lasten kanssa. Materiaalipaketti on suunnattu 3-5–vuotiaille lapsille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää LAB-ammattikorkeakoulun tulevien varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelijoiden valmiuksia, tietämystä ja osaamista lasten sosiaalisista taidoista sekä niiden tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön idea perustui lasten sosiaalisten taitojen eli kaveritaitojen kehittämiseen varhaiskasvatuksessa erilaisten toiminnallisten menetelmien keinoin.
Materiaalipakettia varten kartoitettiin jo olemassa olevia materiaaleja hyödyntäen muun muassa ammattilaisia varhaiskasvatuksen kentältä. Materiaalien valintojen perustana toimi teoreettinen viitekehys lasten itsetuntemuksesta, tunnetaidoista, empatiataidoista sekä vuorovaikutus- ja vertaissuhdetaidoista. Tuotoksen arviointi toteutettiin palautteen keruuna varhaiskasvatuksen ammattilaisilta sekä itsearviointina.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää LAB-ammattikorkeakoulun tulevien varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelijoiden valmiuksia, tietämystä ja osaamista lasten sosiaalisista taidoista sekä niiden tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön idea perustui lasten sosiaalisten taitojen eli kaveritaitojen kehittämiseen varhaiskasvatuksessa erilaisten toiminnallisten menetelmien keinoin.
Materiaalipakettia varten kartoitettiin jo olemassa olevia materiaaleja hyödyntäen muun muassa ammattilaisia varhaiskasvatuksen kentältä. Materiaalien valintojen perustana toimi teoreettinen viitekehys lasten itsetuntemuksesta, tunnetaidoista, empatiataidoista sekä vuorovaikutus- ja vertaissuhdetaidoista. Tuotoksen arviointi toteutettiin palautteen keruuna varhaiskasvatuksen ammattilaisilta sekä itsearviointina.