OLE LÄSNÄ – Opas lapsen ja aikuisen välisen vuorovaikutuksen tukemisesta varhaiskasvatuksessa
Katila, Jasmine; Juntunen, Johanna (2021)
Katila, Jasmine
Juntunen, Johanna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325530
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kehittää varhaiskasvatuksen yksikön vuorovaikutustilanteita aikuisen ja lapsen välillä arjen pienissä hetkissä. Opinnäytetyön tehtävänä on tehdä vuorovaikutusta tukeva opas varhaiskasvattajille. Opinnäytetyö on toiminallinen, ja toimeksiantajana toimii varhaiskasvatuksen yksikkö.
Opinnäytetyön prosessissa käytimme konstruktiivista mallia. Osallistavina ja muina tiedonkeruumenetelminä käytimme toimeksiantajan haastattelua, aiheeseemme liittyvää kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia. Haastattelu tehtiin strukturoimattomana haastatteluna, jossa haastateltiin neljä varhaiskasvatuksen työntekijää. Arviointi tapahtui jatkuvana itsereflektiona sekä toimeksiantajan palautteena.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas varhaiskasvattajille. Opas tehtiin varhaiskasvatusryhmälle kehittämään läsnä olevaa vuorovaikutusta. Opas sisältää kolme osiota: teoriaosuuden, reflektoivat kysymykset -osion sekä vinkkiosion. Jatkokehitysmahdollisuutena opasta voisi soveltaa suunniteltuihin pedagogisiin hetkiin, tiimipalavereihin sekä toiminnan arviointiin.
Opinnäytetyön prosessissa käytimme konstruktiivista mallia. Osallistavina ja muina tiedonkeruumenetelminä käytimme toimeksiantajan haastattelua, aiheeseemme liittyvää kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia. Haastattelu tehtiin strukturoimattomana haastatteluna, jossa haastateltiin neljä varhaiskasvatuksen työntekijää. Arviointi tapahtui jatkuvana itsereflektiona sekä toimeksiantajan palautteena.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas varhaiskasvattajille. Opas tehtiin varhaiskasvatusryhmälle kehittämään läsnä olevaa vuorovaikutusta. Opas sisältää kolme osiota: teoriaosuuden, reflektoivat kysymykset -osion sekä vinkkiosion. Jatkokehitysmahdollisuutena opasta voisi soveltaa suunniteltuihin pedagogisiin hetkiin, tiimipalavereihin sekä toiminnan arviointiin.