Pedagoginen metsätoiminta alle 3-vuotiaille luonnonmateriaaleja hyödyntäen
Aittokallio, Anniina (2021)
Aittokallio, Anniina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125343
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen opettajan täydennysopintoihin (AMK) liittyvä portfolio-opinnäytetyö, jonka kehittämistyön aiheena on pedagoginen metsätoiminta alle 3-vuotiaille lapsille luonnonmateriaaleja hyödyntäen. Portfolio-opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta alle 3-vuotiaiden lasten kielen sekä motoriikan kehityksestä, motivaation vaikutuksesta oppimiseen sekä metsästä oppimisympäristönä. Lisäksi opinnäytetyössä esittelen luontopainotuksen omaaman päiväkodin henkilökunnalle teettämääni kyselyä, joka on toiminut tärkeänä tiedonhankintakeinona kehittämistyönä tuottamassani oppaassa: Vinkkejä alle 3-vuotiaiden metsäretkille luonnonmateriaaleja hyödyntäen.
Työn tavoitteena on ollut tuottaa opas, joka tarjoaa varhaiskasvatusalalle työskenteleville vinkkejä metsäretkien pedagogisen toiminnan suunnittelun ja toteuttamisen tueksi. Oppaan avulla metsän tarjoamaa monipuolista oppimisympäristöä voi hyödyntää ilman, että luontoon tarvitsee ottaa muita materiaaleja mukaan, sillä metsässä riittää tutkittavaa ja lukuisia oppimismahdollisuuksia. Lisäksi tavoitteena on huomioida pienet lapset aktiivisina toimijoina ja innokkaina ympäristönsä tutkijoina ja täten rohkaista päiväkodin henkilökuntaa tarttumaan myös pienten lasten mielenkiinnon kohteisiin ja antaa niiden johdatella toimintaa.
Työn tavoitteena on ollut tuottaa opas, joka tarjoaa varhaiskasvatusalalle työskenteleville vinkkejä metsäretkien pedagogisen toiminnan suunnittelun ja toteuttamisen tueksi. Oppaan avulla metsän tarjoamaa monipuolista oppimisympäristöä voi hyödyntää ilman, että luontoon tarvitsee ottaa muita materiaaleja mukaan, sillä metsässä riittää tutkittavaa ja lukuisia oppimismahdollisuuksia. Lisäksi tavoitteena on huomioida pienet lapset aktiivisina toimijoina ja innokkaina ympäristönsä tutkijoina ja täten rohkaista päiväkodin henkilökuntaa tarttumaan myös pienten lasten mielenkiinnon kohteisiin ja antaa niiden johdatella toimintaa.
