Nuorten tietotekniikkaosaaminen käytännössä
Wikberg, Lauri (2021)
Wikberg, Lauri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325432
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli hankkia tietoa nuorten opiskelijoiden tietotekniikan käytön osaamisesta tietokoneen käytön ja opetuksen näkökulmasta. Hankittua tietoa voidaan hyödyntää peruskoulun tieto- ja viestintätekniikan opetuksen kehittämisessä. Tietoperustassa perehdyttiin kyselytutkimuksen suorittamisen prosessiin ja menetelmiin, sekä digitalisaatioon. Tiedonhankinnan menetelmäksi valittiin kyselytutkimus. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui yhden peruskoulun ylemmät luokat. Tutkimusta tehtiin nuorten itsensä
tietotekniikan käytön näkökulmasta ja siitä, miten tietotekniikkaa hyödynnetään opetuksessa.
Kyselytutkimus toteutettiin verkkokyselylomakkeella, joka sisälsi sekä kvalitatiivisia, että kvantitatiivisia elementtejä. Kyselyn vastaukset kerättiin täysin anonyymina, eli vastaajilta ei kerätty mitään henkilötietoja. Kyselyn tavoite oli hankkia yleiskuva tietotekniikkaosaamisen tilasta kyselyhetkellä. Tulosten perusteella suurimmalla osalla yläkoululaisista on tietotekniikkaa käytettävissä. Lähes kaikilla vastaajilla oli käytössään älypuhelin ja 70 %
tietokone. Suurimmalla osalla opiskelijoista on selkeä näkemys siitä, mitä sovelluksia he mieluiten käyttäisivät ja mitä eivät. Yhteenvetona tuloksista voidaan sanoa, että opiskelijat osaavat käyttää tietotekniikkaa perusasioihin kuten tekstin kirjoittamiseen tai tiedonhankintaan. Iso osa vastaajista haluaisi kuitenkin oppia käytössä olevien sovellusten
käyttöä perusasioita syvemmin ja joka neljäs opiskelija lisäisi tietotekniikan käyttöä opetuksessa.
Opinnäytetyön Kyselytutkimuksella saatiin tuoretta tietoa nuorten tietotekniikankäytöstä. Hankittua tietoa voidaan hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan opetuksen tehostamiseen ja monipuolistamiseen. Tutkimustuloksista voi myös poimia suosituksia, siitä mitä sovelluksia ja palveluita yksittäisten opettajien kannattaisi opiskelijoiden mielestä hyödyntää.
tietotekniikan käytön näkökulmasta ja siitä, miten tietotekniikkaa hyödynnetään opetuksessa.
Kyselytutkimus toteutettiin verkkokyselylomakkeella, joka sisälsi sekä kvalitatiivisia, että kvantitatiivisia elementtejä. Kyselyn vastaukset kerättiin täysin anonyymina, eli vastaajilta ei kerätty mitään henkilötietoja. Kyselyn tavoite oli hankkia yleiskuva tietotekniikkaosaamisen tilasta kyselyhetkellä. Tulosten perusteella suurimmalla osalla yläkoululaisista on tietotekniikkaa käytettävissä. Lähes kaikilla vastaajilla oli käytössään älypuhelin ja 70 %
tietokone. Suurimmalla osalla opiskelijoista on selkeä näkemys siitä, mitä sovelluksia he mieluiten käyttäisivät ja mitä eivät. Yhteenvetona tuloksista voidaan sanoa, että opiskelijat osaavat käyttää tietotekniikkaa perusasioihin kuten tekstin kirjoittamiseen tai tiedonhankintaan. Iso osa vastaajista haluaisi kuitenkin oppia käytössä olevien sovellusten
käyttöä perusasioita syvemmin ja joka neljäs opiskelija lisäisi tietotekniikan käyttöä opetuksessa.
Opinnäytetyön Kyselytutkimuksella saatiin tuoretta tietoa nuorten tietotekniikankäytöstä. Hankittua tietoa voidaan hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan opetuksen tehostamiseen ja monipuolistamiseen. Tutkimustuloksista voi myös poimia suosituksia, siitä mitä sovelluksia ja palveluita yksittäisten opettajien kannattaisi opiskelijoiden mielestä hyödyntää.