Verkkosivun hakukoneoptimoinnin kehittäminen: Case Yritys X
Junnila, Sara (2021)
Junnila, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325511
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe syntyi toimeksiantajayrityksen tarpeesta parantaa heidän yrityksensä nettisivujen näkyvyyttä hakukoneiden hakutuloksissa relevanttien hakusanojen osalta sekä tarpeesta kasvattaa sivuston kävijämäärää. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa toimeksiantajayrityksen sivujen näkyvyyttä hakukoneissa suhteessa heidän paikallisiin kilpailijoihinsa, sekä optimoida sivuston sisältö, jotta sivustolle saataisiin ohjattua enemmän kohdennettua liikennettä sekä potentiaalisia asiakkaita. Hakukoneoptimoinnin avulla toimeksiantajayrityksen sivujen sisältö optimoitiin hakukoneiden vaatimuksia vastaavaksi sekä käyttäjäystävällisemmäksi sivuston kävijöiden tarpeita ajatellen.
Opinnäytetyössä perehdytään hakukoneiden toimintatapaan sekä hakukoneoptimoinnin perusmenetelmiin. Toteutetun työn pohjana on käytetty toimeksiantajayrityksen sivuista kerättyä kävijädataa Google Analytics -työkalun avulla, kilpailija-analyysin tuloksia, Google Ads työkalun avulla tehtyä avainsana-analyysia sekä yrityksen sijoittumistuloksia Googlen hakutuloksissa. Hakukoneoptimointia toteutettiin maaliskuusta 2021 alkaen ja sen tuloksia tarkasteltiin marraskuuhun 2021 sakka. Tuloksien tarkastelussa huomioitiin, että toimeksiantajayritys avasi uuden domainin yrityksellensä maaliskuussa 2021 ja kävijäliikenne uudelleenohjattiin uudelle sivustolle.
Opinnäytetyö osoitti, että sivujen laadukkaan sisällön luominen sekä sen optimointi parantaa sivuston näkyvyyttä hakukonetuloksissa sekä ohjaa enemmän kohdennettua liikennettä sivustolle.
Opinnäytetyössä perehdytään hakukoneiden toimintatapaan sekä hakukoneoptimoinnin perusmenetelmiin. Toteutetun työn pohjana on käytetty toimeksiantajayrityksen sivuista kerättyä kävijädataa Google Analytics -työkalun avulla, kilpailija-analyysin tuloksia, Google Ads työkalun avulla tehtyä avainsana-analyysia sekä yrityksen sijoittumistuloksia Googlen hakutuloksissa. Hakukoneoptimointia toteutettiin maaliskuusta 2021 alkaen ja sen tuloksia tarkasteltiin marraskuuhun 2021 sakka. Tuloksien tarkastelussa huomioitiin, että toimeksiantajayritys avasi uuden domainin yrityksellensä maaliskuussa 2021 ja kävijäliikenne uudelleenohjattiin uudelle sivustolle.
Opinnäytetyö osoitti, että sivujen laadukkaan sisällön luominen sekä sen optimointi parantaa sivuston näkyvyyttä hakukonetuloksissa sekä ohjaa enemmän kohdennettua liikennettä sivustolle.