Opas aloittavan yrityksen myyntistrategian rakentamiseen
Ant-Wuorinen, Mari (2021)
Ant-Wuorinen, Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325544
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää pienelle hiljattain perustetulle teollisuuden alan yritykselle myyntistrategia ja löytää ne myynnin monimuotoiset keinot, joilla tarkka kohderyhmä tavoitetaan.
Myyntistrategian laatimisessa oleellista oli tunnistaa yrityksen toimintaympäristö ja myynti-kanavat. Yrityksen nykytilaa arvioitaessa käytettiin apuna SWOT-analyysiä. Seuraavaksi määritettiin yrityksen myyntiprosessi ja tapa tehdä. Strategiassa varmistettiin myyjien osaaminen ja itse myyntistrategian toimivuus käytännön tasolla.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen painopiste oli myyntistrategian kehittämisessä, palvelutavassa ja työhyvinvoinnissa.
Opinnäytetyö toteutettiin teoreettisesti tutkimalla alan kirjallisuutta kirjoista ja sähköisistä lähteistä. Lisäksi toteutettiin kaksi haastattelua alansa asiantuntijoiden kanssa.
Tuloksena on opas, jota yrityksen myyntiosasto voi käyttää halutessaan kehittää ja syventää osaamistaan asiakaskohtaamisissa.
Myyntistrategian laatimisessa oleellista oli tunnistaa yrityksen toimintaympäristö ja myynti-kanavat. Yrityksen nykytilaa arvioitaessa käytettiin apuna SWOT-analyysiä. Seuraavaksi määritettiin yrityksen myyntiprosessi ja tapa tehdä. Strategiassa varmistettiin myyjien osaaminen ja itse myyntistrategian toimivuus käytännön tasolla.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen painopiste oli myyntistrategian kehittämisessä, palvelutavassa ja työhyvinvoinnissa.
Opinnäytetyö toteutettiin teoreettisesti tutkimalla alan kirjallisuutta kirjoista ja sähköisistä lähteistä. Lisäksi toteutettiin kaksi haastattelua alansa asiantuntijoiden kanssa.
Tuloksena on opas, jota yrityksen myyntiosasto voi käyttää halutessaan kehittää ja syventää osaamistaan asiakaskohtaamisissa.