Miten kasvokkain tapahtuvan liittymämyynnin provisiomallista saataisiin mahdollisimman motivoiva?
Hämäläinen, Atte (2021)
Hämäläinen, Atte
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325556
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on suomalainen teleoperaattori. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, kuinka Suomessa kasvokkain tapahtuvan liittymämyynnin provisiomallista saataisiin mahdollisimman motivoiva. Tavoite oli erityisesti tuottaa toimeksiantajalle ensimmäistä kertaa arvokasta tietoa myyjien näkökulmasta, kuinka provisiomalli voisi olla mahdollisimman motivoiva.
Opinnäytetyön tietoperustassa tuodaan esille työn kannalta merkitykselliset käsitteet. Tietoperustassa syvennytään motivaatioon, jonka teorioista otetaan huomioon esimerkiksi odotusarvo-, ja tavoitteen asettamisen teoriat. Palkitsemisessa syvennytään etenkin lyhyen aikavälin palkitsemiseen, hyvän palkitsemisen piirteisiin ja organisaation strategian mukaiseen palkitsemiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmät olivat liittymämyyjille tehty puolistrukturoitu kyselytutkimus sekä kahdelle esihenkilölle pidetyt laadulliset haastattelut. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin liittymämyyjien näkemyksiä ja mielipiteitä motivoivaan provisiomalliin liittyen. Esihenkilöiden haastatteluissa käytiin läpi liittymämyyjien vastauksia ja pohdittiin, ovatko saadut tulokset sellaisia, joiden pohjalta olisi hyvä lähteä rakentamaan tai päivittämään parempaa provisiomallia.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset on esitetty sen lopussa. Lopputuotos on yhteenveto tekijöistä, jotka tulisi ottaa huomioon mahdollisimman motivoivaa kasvokkain tapahtuvan liittymämyynnin provisiomallia suunniteltaessa. Opinnäytetyö onnistui tarkoituksessaan selvittää, miten kasvokkain tapahtuvan liittymämyynnin provisiomallista saataisiin mahdollisimman motivoiva. Toimeksiantaja oli lopputuotokseen todella tyytyväinen, mikä ilmenee opinnäytetyön loppuun sisällytetystä toimeksiantajan palautteesta.
Asiasanat: palkitseminen, motivaatio, provisiomalli, strategia
Opinnäytetyön tietoperustassa tuodaan esille työn kannalta merkitykselliset käsitteet. Tietoperustassa syvennytään motivaatioon, jonka teorioista otetaan huomioon esimerkiksi odotusarvo-, ja tavoitteen asettamisen teoriat. Palkitsemisessa syvennytään etenkin lyhyen aikavälin palkitsemiseen, hyvän palkitsemisen piirteisiin ja organisaation strategian mukaiseen palkitsemiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmät olivat liittymämyyjille tehty puolistrukturoitu kyselytutkimus sekä kahdelle esihenkilölle pidetyt laadulliset haastattelut. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin liittymämyyjien näkemyksiä ja mielipiteitä motivoivaan provisiomalliin liittyen. Esihenkilöiden haastatteluissa käytiin läpi liittymämyyjien vastauksia ja pohdittiin, ovatko saadut tulokset sellaisia, joiden pohjalta olisi hyvä lähteä rakentamaan tai päivittämään parempaa provisiomallia.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset on esitetty sen lopussa. Lopputuotos on yhteenveto tekijöistä, jotka tulisi ottaa huomioon mahdollisimman motivoivaa kasvokkain tapahtuvan liittymämyynnin provisiomallia suunniteltaessa. Opinnäytetyö onnistui tarkoituksessaan selvittää, miten kasvokkain tapahtuvan liittymämyynnin provisiomallista saataisiin mahdollisimman motivoiva. Toimeksiantaja oli lopputuotokseen todella tyytyväinen, mikä ilmenee opinnäytetyön loppuun sisällytetystä toimeksiantajan palautteesta.
Asiasanat: palkitseminen, motivaatio, provisiomalli, strategia