Akillesjänteen repeämän jälkeinen konservatiivinen kuntoutus : harjoitusohjelma ja oppimateriaali
Etelä, Iida-Mari; Löyttynen, Pia (2021)
Etelä, Iida-Mari
Löyttynen, Pia
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325644
Tiivistelmä
Akillesjänteen repeämä on yleinen vamma, jonka ilmaantuvuus on nousussa ihmisten lisääntyneen liikunta-aktiivisuuden myötä. Vaikka repeämävammat ovat yleistyneet, ovat leikkausmäärät vähentyneet. Nykytietämyksen valossa konservatiivisella hoidolla voidaan aikaansaada yhtä hyviä lopputuloksia kuin operatiivisella hoidolla, kun noudatetaan varhaisen mobilisaation periaatetta. Samalla on mahdollista välttää leikkauskomplikaatioiden aiheuttamat riskit.
Etätyöskentely on yleistynyt huomattavasti vallitsevan Covid-19 pandemian vuoksi. Muutos on tuonut julki tarpeen toimiville ja monipuolisille verkko-oppimateriaaleille. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa oppimateriaalia sekä harjoitusohjelma akillesjänteen repeämän konservatiivisen hoidon tueksi. LAB-ammattikorkeakoulun käyttöön tuotetussa oppimateriaalissa käsiteltiin akillesjännettä, sen paranemista ja kuntoutusta. Harjoitusohjelma luotiin mukailemaan jänteen paranemisprosessia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea opetusta ja oppimista sekä päivittää tietoa jännekuntoutuksesta. Opinnäytetyön tilaajana toimi LAB-ammattikorkeakoulun fysioterapian koulutusohjelma.
Tuotettu e-oppimateriaali luotiin tukemaan opiskelijoiden oppimista erilaisia visuaalisia keinoja käyttäen. Oppimateriaalin teoriatietoa on havainnollistettu värikoodituksen, kuvien, kuvioiden ja taulukoiden avulla. Harjoitusohjelma luotiin videomuotoon. Harjoitusohjelma sisältää viisi videota, joista neljä on luotu tukemaan akillesjänteen repeämän jälkeisen fysioterapian tavoitteita. Yksi video sisältää extraharjoitteita, joita harjoitusohjelmaan voi lisätä tarvittaessa. Harjoitusohjelma toimii liikepankkina, jolloin on mahdollista kasata yksilöllinen ja progressiivinen harjoitusohjelma asiakkaan lähtötasosta riippumatta.
Valmis tuotos tukee fysioterapeuttiopiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittymistä niin verkko- kuin lähiopetusympäristössä. Teoriatietoa jänteen paranemisprosessista voidaan hyödyntää myös muiden jännevammojen kuntoutuksessa. Verkkopainotteisen opiskelun yleistyessä monipuolisten oppimateriaalien saatavuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Tulevaisuudessa monipuolisuutta voidaan tukea kehittämällä auditiivista oppimateriaalia visuaalisten vaihtoehtojen tueksi.
Etätyöskentely on yleistynyt huomattavasti vallitsevan Covid-19 pandemian vuoksi. Muutos on tuonut julki tarpeen toimiville ja monipuolisille verkko-oppimateriaaleille. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa oppimateriaalia sekä harjoitusohjelma akillesjänteen repeämän konservatiivisen hoidon tueksi. LAB-ammattikorkeakoulun käyttöön tuotetussa oppimateriaalissa käsiteltiin akillesjännettä, sen paranemista ja kuntoutusta. Harjoitusohjelma luotiin mukailemaan jänteen paranemisprosessia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea opetusta ja oppimista sekä päivittää tietoa jännekuntoutuksesta. Opinnäytetyön tilaajana toimi LAB-ammattikorkeakoulun fysioterapian koulutusohjelma.
Tuotettu e-oppimateriaali luotiin tukemaan opiskelijoiden oppimista erilaisia visuaalisia keinoja käyttäen. Oppimateriaalin teoriatietoa on havainnollistettu värikoodituksen, kuvien, kuvioiden ja taulukoiden avulla. Harjoitusohjelma luotiin videomuotoon. Harjoitusohjelma sisältää viisi videota, joista neljä on luotu tukemaan akillesjänteen repeämän jälkeisen fysioterapian tavoitteita. Yksi video sisältää extraharjoitteita, joita harjoitusohjelmaan voi lisätä tarvittaessa. Harjoitusohjelma toimii liikepankkina, jolloin on mahdollista kasata yksilöllinen ja progressiivinen harjoitusohjelma asiakkaan lähtötasosta riippumatta.
Valmis tuotos tukee fysioterapeuttiopiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittymistä niin verkko- kuin lähiopetusympäristössä. Teoriatietoa jänteen paranemisprosessista voidaan hyödyntää myös muiden jännevammojen kuntoutuksessa. Verkkopainotteisen opiskelun yleistyessä monipuolisten oppimateriaalien saatavuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Tulevaisuudessa monipuolisuutta voidaan tukea kehittämällä auditiivista oppimateriaalia visuaalisten vaihtoehtojen tueksi.