Kuivalan Islanninhevostallin asiakassegmenttien selvittäminen
Nuutinen, Mari (2012)
Nuutinen, Mari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418164
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää toimeksiantajan, Kuivalan Islanninhevostallin, tämän hetkiset asiakassegmentit. Lisäksi haluttiin selvittää eri segmenttien välisiä eroja ja erityisesti miksi asiakkaat käyttävät juuri tämän kyseenomaisen tallin palveluita.
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan aluksi taustatiedoksi yleistä tietoa toimeksiantajasta, hevosmatkailusta sekä vaellusratsastuksesta. Näin lukijalle tulee selväksi toimeksiantajan toimiala. Tämän jälkeen käsitellään asiakassegmentoinnin teoriaa laajasti termin alkuperästä nykypäivään. Työn kannalta olennaisin osuus teoriasta ovat eri segmentointikriteerit.
Työtä varten toteutettiin tutkimus tallin asiakkaiden keskuudessa, jotta saataisiin muodostettua asiakkaista segmenttejä toimeksiantajan käyttöön. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluteemat ovat työn liitteenä.
Tutkimustulokset on analysoitu ja tämän analyysin pohjalta on saatu muodostettua asiakkaista erilaisia segmenttejä toimeksiantajan käyttöön. Nämä segmentit, heidän toiveensa ja tarpeensa ovat työn lopullinen tärkein tuotos ja ne on työssä dokumentoitu selkeästi.
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan aluksi taustatiedoksi yleistä tietoa toimeksiantajasta, hevosmatkailusta sekä vaellusratsastuksesta. Näin lukijalle tulee selväksi toimeksiantajan toimiala. Tämän jälkeen käsitellään asiakassegmentoinnin teoriaa laajasti termin alkuperästä nykypäivään. Työn kannalta olennaisin osuus teoriasta ovat eri segmentointikriteerit.
Työtä varten toteutettiin tutkimus tallin asiakkaiden keskuudessa, jotta saataisiin muodostettua asiakkaista segmenttejä toimeksiantajan käyttöön. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluteemat ovat työn liitteenä.
Tutkimustulokset on analysoitu ja tämän analyysin pohjalta on saatu muodostettua asiakkaista erilaisia segmenttejä toimeksiantajan käyttöön. Nämä segmentit, heidän toiveensa ja tarpeensa ovat työn lopullinen tärkein tuotos ja ne on työssä dokumentoitu selkeästi.
