Korkeakouluopiskelijoiden taloudenhallinta
Vepsäläinen, Nella; Havukainen, Ronja (2021)
Vepsäläinen, Nella
Havukainen, Ronja
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325559
Tiivistelmä
Oman talouden hallinta saattaa olla haastavaa, koska sitä ei varsinaisesti opeteta missään. Taloustaidot ovat tärkeä osa elämänhallintaa, mutta niitä täytyy yleensä opetella itse, sillä
niitä ei oikeastaan opeteta koulussa tai välttämättä kotonakaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli käsitellä korkeakouluopiskelijoiden taloutta sekä kartoittaa eri keinoja, joilla he voisivat hallita ja suunnitella omaa talouttaan paremmin. Toisena tavoitteena oli saada opinnäytetyöhön mahdollisimman paljon tietoa korkeakouluopiskelijan taloudesta, jotta tietoa olisi löydettävissä kattavasti yhdestä paikasta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, jonka avulla pyrittiin ymmärtämään tutkittua ilmiötä mahdollisimman laajasti. Työ on metatutkimus, joka kokoaa meta-analyysin avulla aiemmissa tutkimuksissa esiin tullutta tietoa yhdeksi helposti tavoitettavaksi kokonaisuudeksi. Tutkimuksessa käytetyt lähteet ovat valittu huolellisesti niin, että työn luotettavuus ja objektiivisuus säilyivät. Lähteiksi valittiin kirjoja ja internet-lähteitä.
Opinnäytetyössä esitetyn tiedon perusteella korkeakouluopiskelijan on ensisijaisen tärkeää opetella hallitsemaan omaa taloutta, jotta raha-asioiden hoitaminen onnistuu. Tällä on myönteistä vaikutusta elämänhallintaan. Taloudellisia neuvoja etsittäessä on tärkeää etsiä luotettavia lähteitä ja olla lähdekriittinen. Money management skills are an important part of life management. However, young
people are often left to learn those skills by themselves since the management of one’s finance is neither necessarily taught in the Finnish education system, nor by some parents. The aim of this thesis was to explore different ways that college students can use to plan and control their finances better. The second objective was to get as much information on college students’ finances as possible and gather it all to this thesis.
The research approach was qualitative, and it was used to understand the subject as
comprehensively as possible. The research employed meta-analysis which combines the
results of several previous studies on the subject. The sources used in this research were
chosen carefully to maintain reliability and objectivity. The sources consisted of print books and electronic publications.
Based on this thesis, it is safe to say that it should be a primary concern for college students to learn financial management and get their finances, as well as their personal life, in balance first, before they start for example investing. When looking for financial advice, it is crucial to look for reliable sources and practice source criticism.
niitä ei oikeastaan opeteta koulussa tai välttämättä kotonakaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli käsitellä korkeakouluopiskelijoiden taloutta sekä kartoittaa eri keinoja, joilla he voisivat hallita ja suunnitella omaa talouttaan paremmin. Toisena tavoitteena oli saada opinnäytetyöhön mahdollisimman paljon tietoa korkeakouluopiskelijan taloudesta, jotta tietoa olisi löydettävissä kattavasti yhdestä paikasta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, jonka avulla pyrittiin ymmärtämään tutkittua ilmiötä mahdollisimman laajasti. Työ on metatutkimus, joka kokoaa meta-analyysin avulla aiemmissa tutkimuksissa esiin tullutta tietoa yhdeksi helposti tavoitettavaksi kokonaisuudeksi. Tutkimuksessa käytetyt lähteet ovat valittu huolellisesti niin, että työn luotettavuus ja objektiivisuus säilyivät. Lähteiksi valittiin kirjoja ja internet-lähteitä.
Opinnäytetyössä esitetyn tiedon perusteella korkeakouluopiskelijan on ensisijaisen tärkeää opetella hallitsemaan omaa taloutta, jotta raha-asioiden hoitaminen onnistuu. Tällä on myönteistä vaikutusta elämänhallintaan. Taloudellisia neuvoja etsittäessä on tärkeää etsiä luotettavia lähteitä ja olla lähdekriittinen.
people are often left to learn those skills by themselves since the management of one’s finance is neither necessarily taught in the Finnish education system, nor by some parents. The aim of this thesis was to explore different ways that college students can use to plan and control their finances better. The second objective was to get as much information on college students’ finances as possible and gather it all to this thesis.
The research approach was qualitative, and it was used to understand the subject as
comprehensively as possible. The research employed meta-analysis which combines the
results of several previous studies on the subject. The sources used in this research were
chosen carefully to maintain reliability and objectivity. The sources consisted of print books and electronic publications.
Based on this thesis, it is safe to say that it should be a primary concern for college students to learn financial management and get their finances, as well as their personal life, in balance first, before they start for example investing. When looking for financial advice, it is crucial to look for reliable sources and practice source criticism.