Intranetin uudistaminen
Timonen, Sofia (2021)
Timonen, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325626
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiantuntijaorganisaation sisäisen viestinnän tilannetta tulevaa uutta intranettiä varten ja kerätä tietoja siitä, mitä uuteen intranettiin tarvitaan. Asiantuntijaorganisaation tiedot ovat yksityisiä, joten tässä opinnäytetyössä viittaan organisaatioon nimellä asiantuntijaorganisaatio. Sisäinen viestintä on organisaation sydän ja se ei toimi itsekseen. Viestintä vaatii järjestelmällistä suunnittelua, jotta se voi onnistua. Kun viestintä onnistuu organisaatiossa, sitouttaa se koko henkilökuntaa. Viestinnällä on myös suuri merkitys johtamisessa ja sen onnistumisessa. Opinnäytetyö on toteutettu määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Määrällisen tutkimuksen tarkoituksena on kerätä tietoa mahdollisimman suurelta joukolta. Määrälliset tiedot saadaan jäsenneltyä hyvin tilastoiksi. Määrälliset tutkimukset tukevat täten myös tulevia johtopäätöksiä. Aineistonkeruumenetelmänä käytössä oli kyselylomake, joka lähetettiin koko henkilöstölle sähköpostitse.
Organisaation sisäinen kysely koskien intranettiä toteutettiin elokuussa 2020. Kysely lähetettiin koko henkilöstölle. Kyselyn jälkeen analysoin saadut tutkimustulokset läpi ja aloin kirjoittamaan opinnäytetyötä. Teoriaosuudessa perehdyn sisäiseen viestintään syvemmin. Selvitän, mitä sisäinen viestintä on, miksi sitä tarvitaan ja miten se on kehittynyt.
Tutkimuksessa selvisi, että uuden intranetin toivotaan olevan vuorovaikutuksellinen ja kaikkien yhteinen paikka. Sisäinen viestintä koetaan tärkeänä ja henkilöstö on innoissaan uudesta intranetistä. Tärkein viestintäpaikka on intranet, jonka jälkeen tulee Teams, jota käytetään enemmän kollegoiden väliseen viestintään. Sähköposti koetaan vanhanaikaisena, jonne tieto hukkuu. Kehitysehdotuksina intranetin uudistamista varten nousi vahvasti esille vuorovaikutuksellisuus, se että tiedon löytää helposti ja se ei ole hajautetusti eri paikoissa. Nykypäivänä on myös tärkeää, että intranet toimii joka järjestelmällä, myös mobiilisti.
Organisaation sisäinen kysely koskien intranettiä toteutettiin elokuussa 2020. Kysely lähetettiin koko henkilöstölle. Kyselyn jälkeen analysoin saadut tutkimustulokset läpi ja aloin kirjoittamaan opinnäytetyötä. Teoriaosuudessa perehdyn sisäiseen viestintään syvemmin. Selvitän, mitä sisäinen viestintä on, miksi sitä tarvitaan ja miten se on kehittynyt.
Tutkimuksessa selvisi, että uuden intranetin toivotaan olevan vuorovaikutuksellinen ja kaikkien yhteinen paikka. Sisäinen viestintä koetaan tärkeänä ja henkilöstö on innoissaan uudesta intranetistä. Tärkein viestintäpaikka on intranet, jonka jälkeen tulee Teams, jota käytetään enemmän kollegoiden väliseen viestintään. Sähköposti koetaan vanhanaikaisena, jonne tieto hukkuu. Kehitysehdotuksina intranetin uudistamista varten nousi vahvasti esille vuorovaikutuksellisuus, se että tiedon löytää helposti ja se ei ole hajautetusti eri paikoissa. Nykypäivänä on myös tärkeää, että intranet toimii joka järjestelmällä, myös mobiilisti.