Profit Softwaren verkkosivujen kehittäminen palvelumuotoilun ja prototypoinnin avulla
Sarelahti, Lassi (2021)
Sarelahti, Lassi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425711
Tiivistelmä
Verkkosivut ovat tärkeässä asemassa jokaiselle yritykselle hyvän ensivaikutelman ja asiakaskokemuksen luomisen kannalta. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Profit Softwarelle ehdotus yrityksen verkkosivujen kehittämisestä palvelumuotoilun keinoja käyttäen. Profit Software Oy on finanssialalle järjestelmäratkaisuja ja konsulttipalveluita toimittava yritys. Pääkeinoiksi opinnäytetyön tekemiseen valikoitui asiakaspersoonien ja -polkujen teko, sekä prototypointi.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui palvelumuotoilusta, prototypoinnista ja verkkosivusuunnittelusta. Tietoperusta antaa hyvän pohjan asiakaslähtöisen prototyypin luomiselle verkkosivuista. Tiedonkeruumenetelminä opinnäytetyössä käytettiin haastatteluja sekä kilpailija-analyysiä.
Tuloksena syntyi interaktiivinen prototyyppi verkkosivuista, joka kuvaa ehdotetut parannukset. Prototyypin lisäksi työn aikana muodostettiin kilpailija-analyysi, asiakaspersoonia, asiakaspolkuja ja muuta kehittämistyötä tukevaa materiaalia. Prototyypin keskeiset parannukset liittyivät navigoinnin helpottamiseen, sivujen selkeyteen ja sisällön asetteluun. Toimeksiantaja sai opinnäytetyöstä toteutettavia ideoita verkkosivuillensa, ja teki sen pohjalta johtopäätöksiä verkkosivujen tulevaisuuteen liittyen.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui palvelumuotoilusta, prototypoinnista ja verkkosivusuunnittelusta. Tietoperusta antaa hyvän pohjan asiakaslähtöisen prototyypin luomiselle verkkosivuista. Tiedonkeruumenetelminä opinnäytetyössä käytettiin haastatteluja sekä kilpailija-analyysiä.
Tuloksena syntyi interaktiivinen prototyyppi verkkosivuista, joka kuvaa ehdotetut parannukset. Prototyypin lisäksi työn aikana muodostettiin kilpailija-analyysi, asiakaspersoonia, asiakaspolkuja ja muuta kehittämistyötä tukevaa materiaalia. Prototyypin keskeiset parannukset liittyivät navigoinnin helpottamiseen, sivujen selkeyteen ja sisällön asetteluun. Toimeksiantaja sai opinnäytetyöstä toteutettavia ideoita verkkosivuillensa, ja teki sen pohjalta johtopäätöksiä verkkosivujen tulevaisuuteen liittyen.