Markkinoinnin automaatioalustan integrointi verkkokauppa-alustaan
Haimakainen, Aleksi (2021)
Haimakainen, Aleksi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425745
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkinoinnin automaatioalustan integrointi toimeksiantajan verkkokauppa-alustaan. Tavoitteena oli suorittaa integraatio, kuvata integraatioprosessi sekä havainnollistaa alustojen integroinnin tuomia hyötyjä ja mahdollisuuksia.
Teoriaosassa selvitetään verkkokauppaintegraation merkitystä ja markkinoinnin osuutta sähköisessä kaupankäynnissä. Lisäksi työssä esitellään integroitavien alustojen ominaisuuksia ja kuvaillaan integraatiossa käytettyjä menetelmiä. Mukaan on nostettu integroinnissa ja markkinointitoiminnoissa huomioitavia asioita.
Toteutusosassa kuvataan DataFlow eCommerce- ja Klaviyo-alustojen integraatioprosessi. Integraatiosta luotiin vaatimusmäärittely, jonka pohjalta integraatio toteutettiin ja toteutuksen ohella testattiin. Integraatio suoritettiin projektityönä käyttäen Scrum-viitekehyksen menetelmiä.
Integraatiolla saavutettiin valmius tehokkaampaan tiedonsiirtoon verkkokauppa-alustan ja markkinoinnin automaatioalustan välillä. Työn tuloksena selvisi myös, kuinka alustojen rinnakkainen käyttö hyödyttää verkkokaupan ylläpitäjiä jatkossa.
Teoriaosassa selvitetään verkkokauppaintegraation merkitystä ja markkinoinnin osuutta sähköisessä kaupankäynnissä. Lisäksi työssä esitellään integroitavien alustojen ominaisuuksia ja kuvaillaan integraatiossa käytettyjä menetelmiä. Mukaan on nostettu integroinnissa ja markkinointitoiminnoissa huomioitavia asioita.
Toteutusosassa kuvataan DataFlow eCommerce- ja Klaviyo-alustojen integraatioprosessi. Integraatiosta luotiin vaatimusmäärittely, jonka pohjalta integraatio toteutettiin ja toteutuksen ohella testattiin. Integraatio suoritettiin projektityönä käyttäen Scrum-viitekehyksen menetelmiä.
Integraatiolla saavutettiin valmius tehokkaampaan tiedonsiirtoon verkkokauppa-alustan ja markkinoinnin automaatioalustan välillä. Työn tuloksena selvisi myös, kuinka alustojen rinnakkainen käyttö hyödyttää verkkokaupan ylläpitäjiä jatkossa.