Fashion Center Outletin brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Roikonen, Sofia (2021)
Roikonen, Sofia
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425759
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoitus on selvittää, kuinka muotibrändi rakentuu toimeksiantajaa, Fashion Center Outletia vastaavissa yrityksissä, ja millainen rooli sosiaalisella medialla tässä on. Toimeksiantajana on Fashion Center Outlet (FCO), jonka toiminnan ja tavoitteiden kautta valittuja case-yrityksiä tarkastellaan.
Opinnäytetyö on rakenteeltaan kaksi osainen: ensin perehdytään teoriaosuuteen, jonka jälkeen syvennytään vertailuanalyysin keinoin case-asetelmaan, ja Fashion Center Outletiin. Toimeksiantajan lisäksi tarkasteltavana on kolme erilaista muotialan yritystä, jotka sopivat kohderyhmiltään, arvoiltaan, tavoitteiltaan ja brändilupauksiltaan Outletin tulevaisuuden tiennäyttäjäksi. Jokaisen yrityksen on avattu nämä edellä mainitut seikat, sekä markkinointikanavat että Facebookin ja Instagramin tarkempi data. Lopuksi kappale 6 tarjoaa kehitysehdotuksia ja jatkotoimenpidesuunnitelman, perustuen edeltäneeseen analyysiin.
Teoriaosuuden ja vertailuanalyysin perusteella sosiaalinen media on vakuuttava työkalu yrityksen brändin rakentamiselle, sillä se mahdollistaa muun muassa vuorovaikutuksen kuluttajien kanssa, mikä ei ole ennen sosiaalista mediaa edes mahdollista markkinoinnin maailmassa. Onnistunut vuorovaikutus lisää sitoutuneisuutta, ja yritykset pystyvät näin erottautumaan kilpailijoistaan ja luomaan tunnistettavan brändin.
Opinnäytetyö on rakenteeltaan kaksi osainen: ensin perehdytään teoriaosuuteen, jonka jälkeen syvennytään vertailuanalyysin keinoin case-asetelmaan, ja Fashion Center Outletiin. Toimeksiantajan lisäksi tarkasteltavana on kolme erilaista muotialan yritystä, jotka sopivat kohderyhmiltään, arvoiltaan, tavoitteiltaan ja brändilupauksiltaan Outletin tulevaisuuden tiennäyttäjäksi. Jokaisen yrityksen on avattu nämä edellä mainitut seikat, sekä markkinointikanavat että Facebookin ja Instagramin tarkempi data. Lopuksi kappale 6 tarjoaa kehitysehdotuksia ja jatkotoimenpidesuunnitelman, perustuen edeltäneeseen analyysiin.
Teoriaosuuden ja vertailuanalyysin perusteella sosiaalinen media on vakuuttava työkalu yrityksen brändin rakentamiselle, sillä se mahdollistaa muun muassa vuorovaikutuksen kuluttajien kanssa, mikä ei ole ennen sosiaalista mediaa edes mahdollista markkinoinnin maailmassa. Onnistunut vuorovaikutus lisää sitoutuneisuutta, ja yritykset pystyvät näin erottautumaan kilpailijoistaan ja luomaan tunnistettavan brändin.