Vastaanoton työntekijän perehdytysopas Pohjois-Karjalan Sokos-hotelleihin
Venäläinen, Janica (2021)
Venäläinen, Janica
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425769
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa selkeä ja johdonmukainen vastaanoton perehdytysopas ja tarkistuslista toimeksiantajan Sokos-hotelleihin. Työn tietoperustassa käsitellään perehdyttämisen osa-alueet: yleisimmät käsitteet, suunnittelu ja toteuttaminen, seuranta ja arviointi, tavoitteet, hyvän ja huonon perehdyttämisen tuntomerkit, yleisimmät ongelmat sekä perehdyttämisvelvollisuus ja työturvallisuuslaki. Sen lisäksi tietoperustaan on sisällytetty aiheita oppimisesta: ihminen oppijana, oppimisen ylläpito ja oppiva organisaatio, sillä perehdyttäminen on pääosin oppimista ja ammatillista kehittymistä. Työssä esitellään myös toimeksiantajan ja Sokos Hotels -ketjun taustaa.
Työn tiedonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, jossa haastateltiin kahdesta Pohjois-Karjalan Sokos-hotellin vastaanotosta yhtä työntekijää. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada selville vastaanottojen toimintatapoja ja käytänteitä sekä täydentävää tietoa tämän opinnäytetyön tuotoksena valmistuneen perehdytysmateriaalin luomisen tueksi.
Haastattelutuloksista saatiin tarvittavaa tietoa oppaan luomiseen. Tulosten perusteella vastaanottojen yhtenäinen perehdytysmateriaali on ajankohtainen ja tarpeellinen, koska sellaista ei entuudestaan ole. Maakunnan Sokos-hotellit voivat hyödyntää opasta ja tarkistuslistaa vastaanoton työntekijän perehdyttämisen tukena.
Työn tiedonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, jossa haastateltiin kahdesta Pohjois-Karjalan Sokos-hotellin vastaanotosta yhtä työntekijää. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada selville vastaanottojen toimintatapoja ja käytänteitä sekä täydentävää tietoa tämän opinnäytetyön tuotoksena valmistuneen perehdytysmateriaalin luomisen tueksi.
Haastattelutuloksista saatiin tarvittavaa tietoa oppaan luomiseen. Tulosten perusteella vastaanottojen yhtenäinen perehdytysmateriaali on ajankohtainen ja tarpeellinen, koska sellaista ei entuudestaan ole. Maakunnan Sokos-hotellit voivat hyödyntää opasta ja tarkistuslistaa vastaanoton työntekijän perehdyttämisen tukena.