Nuorten kuluttajakäyttäytyminen ja matkailun trendit
Tuomola, Kiia (2021)
Tuomola, Kiia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425987
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia matkailun näkökulmasta Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymistä sekä matkailuun liittyviä trendejä ja megatrendejä. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin covid-19-pandemian vaikutuksia matkailuun.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa aineisto kerättiin erikseen jokaiselta tutkimukseen osallistuvalta henkilöltä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla Webropol-kyselylomakkeella, jonka määrämuotoisten vaihtoehtojen lisäksi vastaajilla oli mahdollisuus joiltakin osin lisätä tai täydentää vastauksiaan. Kyselyn tavoitteena oli saada tietoa Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisestä ennen lomamatkaa ja lomamatkan aikana. Lisäksi haluttiin saada tietoa matkailun trendien ja megatrendien sekä tutkimuksen aikana vallinneen covid-19-pandemian vaikutuksista matkustuskäyttäytymiseen. Kyselyyn vastasi yhteensä 54 Z-sukupolvea edustavaa henkilöä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että lomamatkan suunnittelussa Z-sukupolvi otti vaikutteita sosiaalisesta mediasta. He vertailivat sosiaalisessa mediassa palveluiden hintoja ja ominaisuuksia ja etsivät inspiraatiota. Z-sukupolvi oli kiinnostunut matkustamaan ekologisemmin, mutta he eivät olleet valmiita maksamaan kestävämmästä vaihtoehdosta. Z-sukupolvi koki, että covid-19-pandemia on vaikuttanut heidän matkustuskäyttäytymiseensä. Tulevaisuudessa sukupolvi kiinnittää enemmän huomiota hygieniaan ja turvallisuuteen matkan aikana.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa aineisto kerättiin erikseen jokaiselta tutkimukseen osallistuvalta henkilöltä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla Webropol-kyselylomakkeella, jonka määrämuotoisten vaihtoehtojen lisäksi vastaajilla oli mahdollisuus joiltakin osin lisätä tai täydentää vastauksiaan. Kyselyn tavoitteena oli saada tietoa Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisestä ennen lomamatkaa ja lomamatkan aikana. Lisäksi haluttiin saada tietoa matkailun trendien ja megatrendien sekä tutkimuksen aikana vallinneen covid-19-pandemian vaikutuksista matkustuskäyttäytymiseen. Kyselyyn vastasi yhteensä 54 Z-sukupolvea edustavaa henkilöä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että lomamatkan suunnittelussa Z-sukupolvi otti vaikutteita sosiaalisesta mediasta. He vertailivat sosiaalisessa mediassa palveluiden hintoja ja ominaisuuksia ja etsivät inspiraatiota. Z-sukupolvi oli kiinnostunut matkustamaan ekologisemmin, mutta he eivät olleet valmiita maksamaan kestävämmästä vaihtoehdosta. Z-sukupolvi koki, että covid-19-pandemia on vaikuttanut heidän matkustuskäyttäytymiseensä. Tulevaisuudessa sukupolvi kiinnittää enemmän huomiota hygieniaan ja turvallisuuteen matkan aikana.