Puolustusvoimien palvelukeskuksen hankintaprosessi
Piipponen, Niina (2021)
Piipponen, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425804
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Puolustusvoimien palvelukeskuksen hankintaprosessin tutkiminen ja prosessissa olevien kehittämis- ja parantamiskohteiden tunnistaminen. Opinnäytetyölle asetettiin kaksi tavoitetta, joista ensimmäisenä tavoitteena oli kuvata toimeksiantajan kotimaisten hankintojen hankintaprosessi ja luoda prosessikaavio niiden henkilöiden tarpeisiin, joita hankintaprosessi tosiasiassa koskettaa. Toisena tavoitteena oli tunnistaa toimeksiantajan hankintaprosessissa olevia kehityskohteita prosessin kehittämistä varten.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin painettuja ja sähköisiä lähteitä sekä toimeksiantajan luovuttamia materiaaleja. Hankintaprosessissa olevat kehityskohteet tunnistettiin pääosin strukturoimattomilla haastatteluilla kerätyn aineiston perusteella. Kaavion laadinnassa sovellettiin julkisen sektorin toimijoille tarkoitettua JHS 152 -suositusta.
Työn tuloksena luotiin hankintaprosessin kuvaus ja prosessikaavio sekä tunnistettiin haastatteluiden avulla toimeksiantajan hankintaprosessista havaittuja kehityskohteita. Haastattelujen perusteella selvisi, että hankintaprosessia pidetään kaavamaisuudestaan ja pituudestaan huolimatta toimivana kokonaisuutena. Prosessista tunnistettiin järjestelmän käyttämiseen, vastaanottojen tekemiseen sekä viestintään liittyviä kehityskohteita.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin painettuja ja sähköisiä lähteitä sekä toimeksiantajan luovuttamia materiaaleja. Hankintaprosessissa olevat kehityskohteet tunnistettiin pääosin strukturoimattomilla haastatteluilla kerätyn aineiston perusteella. Kaavion laadinnassa sovellettiin julkisen sektorin toimijoille tarkoitettua JHS 152 -suositusta.
Työn tuloksena luotiin hankintaprosessin kuvaus ja prosessikaavio sekä tunnistettiin haastatteluiden avulla toimeksiantajan hankintaprosessista havaittuja kehityskohteita. Haastattelujen perusteella selvisi, että hankintaprosessia pidetään kaavamaisuudestaan ja pituudestaan huolimatta toimivana kokonaisuutena. Prosessista tunnistettiin järjestelmän käyttämiseen, vastaanottojen tekemiseen sekä viestintään liittyviä kehityskohteita.