Matkailualan pk-yritysten liiketoimintamallien toimivuus ja haasteet
Tirkkonen, Sami (2021)
Tirkkonen, Sami
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425890
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana EU:n MOTION-hanketta, jonka tavoitteena on löytää kestäviä ratkaisuja EU-alueen massaturismista kärsiville kohteille. Kestäviä matkailupalveluja pyritään kehittämään yhdessä pienten ja keskisuurten yritysten kanssa, jotka sijaitsevat viidessä EU-valtiossa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia matkailualan pienten ja keskisuurten yritysten liiketoimintamallien toimivuutta ja haasteita sekä niiden kykyä huomioida tulevaisuusnäkymiä.
Tutkimuksen tietoperustassa selvitetään liiketoimintamallin määritelmää, tapoja kuvata liiketoimintamalleja, liiketoimintamallin hyödyntämistä ja uudistamista, resilienssiä sekä jatkuvuutta. Tutkimuksen aineiston analyysi ja päätelmät perustuvat näistä muodostettuun teoriapohjaan.
Tutkimuksessa tutkittiin kolmen pk-yrityksen liiketoimintamalleja ja toimintatapaa laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkittavana olevat yritykset sijaitsevat Espanjassa, Puolassa ja Suomessa. Tutkimus tehtiin haastattelemalla yritysten edustajia puolistrukturoiduin kysymyksin, joihin se saivat vapaasti vastata. Yksi haastattelu tehtiin videoyhteyden välityksellä ja kaksi sähköpostin välityksellä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että yritysten liiketoimintamallit sisälsivät liiketoimintamallin määritelmään liittyvät perusosat. Niiden liiketoimintamallit olivat toimineet jo vuosia ja kyenneet sopeutumaan erilaisiin muutoksiin. Pyrkimys kehittää toimintaa ja seurata erilaisia kehityskulkuja oli havaittavissa, mutta järjestelmällinen kaukokatseisuus puuttui. Koronapandemia oli vähentänyt asiakasmääriä, liikevaihtoa ja tulosta huomattavasti. Haastateltavia oli vaikea saada, sillä moni oli liian kiireinen osallistuakseen ja myös haastateltujen yritysten osalta kävi ilmi kiire. Näiden pohjalta syntyi johtopäätöksiä yritysten liiketoimintamallien toimivuudesta, resilientteihin kyvykkyyksiin viittaavista ominaisuuksista sekä toiminnan haasteista kaukokatseisuuden ja ajankäytön kanssa. Kehitysehdotuksissa esitetään yrityksille keinoja haasteiden voittamiseksi ja kestävän kasvun mahdollistamiseksi pyrkimällä kaukokatseisuuteen sekä Business model canvasia, Value proposition canvasia ja Leania hyödyntämällä.
Tutkimuksen tietoperustassa selvitetään liiketoimintamallin määritelmää, tapoja kuvata liiketoimintamalleja, liiketoimintamallin hyödyntämistä ja uudistamista, resilienssiä sekä jatkuvuutta. Tutkimuksen aineiston analyysi ja päätelmät perustuvat näistä muodostettuun teoriapohjaan.
Tutkimuksessa tutkittiin kolmen pk-yrityksen liiketoimintamalleja ja toimintatapaa laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkittavana olevat yritykset sijaitsevat Espanjassa, Puolassa ja Suomessa. Tutkimus tehtiin haastattelemalla yritysten edustajia puolistrukturoiduin kysymyksin, joihin se saivat vapaasti vastata. Yksi haastattelu tehtiin videoyhteyden välityksellä ja kaksi sähköpostin välityksellä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että yritysten liiketoimintamallit sisälsivät liiketoimintamallin määritelmään liittyvät perusosat. Niiden liiketoimintamallit olivat toimineet jo vuosia ja kyenneet sopeutumaan erilaisiin muutoksiin. Pyrkimys kehittää toimintaa ja seurata erilaisia kehityskulkuja oli havaittavissa, mutta järjestelmällinen kaukokatseisuus puuttui. Koronapandemia oli vähentänyt asiakasmääriä, liikevaihtoa ja tulosta huomattavasti. Haastateltavia oli vaikea saada, sillä moni oli liian kiireinen osallistuakseen ja myös haastateltujen yritysten osalta kävi ilmi kiire. Näiden pohjalta syntyi johtopäätöksiä yritysten liiketoimintamallien toimivuudesta, resilientteihin kyvykkyyksiin viittaavista ominaisuuksista sekä toiminnan haasteista kaukokatseisuuden ja ajankäytön kanssa. Kehitysehdotuksissa esitetään yrityksille keinoja haasteiden voittamiseksi ja kestävän kasvun mahdollistamiseksi pyrkimällä kaukokatseisuuteen sekä Business model canvasia, Value proposition canvasia ja Leania hyödyntämällä.