Ravintolan tilausjärjestelmän käyttöönotto
Lepistö, Joni (2012)
Lepistö, Joni
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917166
Tiivistelmä
Nykyään lähes kaikki palvelut ovat saatavilla verkossa. Oli kyse sitten tavaroiden tilaamisesta, verokortin täyttämisestä tai lomamatkojen varaamisesta voidaan asiat hoitaa kätevästi internetin välityksellä. Yksi vähemmän tiedetty ja viime aikoina suosiota saanut on pikaruoan tilaaminen verkosta.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää kuinka hyvin kuluttajat ottavat käyttöön tämän uuden tilaamismallin, sekä selvittää heidän tämänhetkisiä asenteita pikaruoan verkosta tilaamista kohtaan.
Tutkimus on toteutettu kahdessa eri osassa, joista ensimmäinen osa koostui kuluttajista jotka asettivat tilauksen Eclipse-Design.eu:n kehittämässä järjestelmässä. Koska kyseiset kuluttajat olivat jo valmiiksi halukkaita tilaamaan verkosta, tutkimustulokset tästä osasta eivät olisi kuvastaneet riittävän hyvin koko kohderyhmän asenteita. Tämän johdosta muodostettiin kontrolliryhmä, joka on tutkimuksen toinen osa. Kontrolliryhmä koostui Twitteristä ja Facebookista satunnaisesti valituista henkilöistä. Tämä ryhmä erosi ensimmäisestä ryhmästä siinä suhteessa, että se oli maantieteellisesti hajautettu, eivätkä henkilöt välttämättä olleet tilanneet ruokaa verkosta. Tutkimukseen vastasi yhteensä 57 henkilöä, joista 24 kuului tilaavaan ryhmään ja 33 kontrolliryhmään.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kuluttajat ovat yleisesti ottaen avoimia ruuan tilaamiseen verkosta. Tilausryhmään kuuluneet henkilöt olivat poikkeuksia lukuun ottamatta valmiita jatkamaan tilausten tekemistä verkossa. Myös kontrolliryhmästä saadun palautteen perusteella, kuluttajat olisivat avoimia kyseiselle idealle. Tästä voidaan tehdä päätelmä, että ravintoloiden kannattaa laajentaa toimintaansa myös verkkoon.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää kuinka hyvin kuluttajat ottavat käyttöön tämän uuden tilaamismallin, sekä selvittää heidän tämänhetkisiä asenteita pikaruoan verkosta tilaamista kohtaan.
Tutkimus on toteutettu kahdessa eri osassa, joista ensimmäinen osa koostui kuluttajista jotka asettivat tilauksen Eclipse-Design.eu:n kehittämässä järjestelmässä. Koska kyseiset kuluttajat olivat jo valmiiksi halukkaita tilaamaan verkosta, tutkimustulokset tästä osasta eivät olisi kuvastaneet riittävän hyvin koko kohderyhmän asenteita. Tämän johdosta muodostettiin kontrolliryhmä, joka on tutkimuksen toinen osa. Kontrolliryhmä koostui Twitteristä ja Facebookista satunnaisesti valituista henkilöistä. Tämä ryhmä erosi ensimmäisestä ryhmästä siinä suhteessa, että se oli maantieteellisesti hajautettu, eivätkä henkilöt välttämättä olleet tilanneet ruokaa verkosta. Tutkimukseen vastasi yhteensä 57 henkilöä, joista 24 kuului tilaavaan ryhmään ja 33 kontrolliryhmään.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kuluttajat ovat yleisesti ottaen avoimia ruuan tilaamiseen verkosta. Tilausryhmään kuuluneet henkilöt olivat poikkeuksia lukuun ottamatta valmiita jatkamaan tilausten tekemistä verkossa. Myös kontrolliryhmästä saadun palautteen perusteella, kuluttajat olisivat avoimia kyseiselle idealle. Tästä voidaan tehdä päätelmä, että ravintoloiden kannattaa laajentaa toimintaansa myös verkkoon.