Elämyksellisen asiakaskokemuksen tuottaminen ja brändin vahvistaminen – case Sisustusliike x
Tervoja, Kaisu (2021)
Tervoja, Kaisu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425946
Tiivistelmä
Kivijalkamyymälät ovat yleistyneen nettikaupan myötä muutoksessa ja monelta paikkakunnalta pienet liikkeet häviävät yksi toisensa perään. Pahimmissa skenaarioissa on ennustettu jopa tuhansien liikkeiden häviävän katukuvasta tulevan kymmenen vuoden sisään. Kuinka siis saada asiakkaat valitsemaan kivijalkamyymälä kasvottoman nettikaupan sijaan? Opinnäytetyön tavoitteena oli elämyksellisen asiakaskokemuksen tuottaminen ja brändin vahvistaminen.
Työn tilaajana toimi Sisustusliike x. Sisustusliike x on elokuussa 2019 perustettu Pentikin jälleenmyyjä yritys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lähteä vahvistamaan uutta vielä kohtuullisen tuntematonta brändiä sekä tuottaa elämyksellinen asiakaskokemus tunnelmamuotoilun avulla. Näiden toimien pohjimmaisena tarkoituksena oli saada asiakkaat valitsemaan palveleva kivijalkamyymälä nettikaupan sijaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tiedonhankinta ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut suoritettiin kahdelle muulle Pentikin jälleenmyyjälle. Teemahaastattelussa haettiin työkaluja brändin vahvistamiseen. Lisäksi suoritettiin havainnointi käynti Ouluun, jossa puolestaan haettiin virikkeitä tunnelmamuotoiluun. Havainnoitaviksi liikkeeksi valikoitui kolme erityylistä sisustusliikettä sekä nuorisovaateliike.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käydään läpi brändiä ja brändin vahvistamista. Toisessa osassa puolestaan syvennytään asiakaskokemukseen sekä asiakaskokemuksen kehittämiseen tunnelmamuotoilun avulla.
Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi brändin vahvistamisen työkalupakki. Pakista löytyy konkreettisia keinoja brändin vahvistamiseen, kuten oman myymälämateriaalin suunnittelu ja sometilien tehokkaampi hyödyntäminen brändäyksessä. Tunnelmamuotoilusuunnitelma sisältää ehdotukset valaistuksen parantamisesta sekä liikkeen stailaamisesta aistiystävällisempään muotoon. Moodboard kokoaa tavoitellun tunnelman yhteen kuvaan.
Työn tilaajana toimi Sisustusliike x. Sisustusliike x on elokuussa 2019 perustettu Pentikin jälleenmyyjä yritys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lähteä vahvistamaan uutta vielä kohtuullisen tuntematonta brändiä sekä tuottaa elämyksellinen asiakaskokemus tunnelmamuotoilun avulla. Näiden toimien pohjimmaisena tarkoituksena oli saada asiakkaat valitsemaan palveleva kivijalkamyymälä nettikaupan sijaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tiedonhankinta ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut suoritettiin kahdelle muulle Pentikin jälleenmyyjälle. Teemahaastattelussa haettiin työkaluja brändin vahvistamiseen. Lisäksi suoritettiin havainnointi käynti Ouluun, jossa puolestaan haettiin virikkeitä tunnelmamuotoiluun. Havainnoitaviksi liikkeeksi valikoitui kolme erityylistä sisustusliikettä sekä nuorisovaateliike.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käydään läpi brändiä ja brändin vahvistamista. Toisessa osassa puolestaan syvennytään asiakaskokemukseen sekä asiakaskokemuksen kehittämiseen tunnelmamuotoilun avulla.
Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi brändin vahvistamisen työkalupakki. Pakista löytyy konkreettisia keinoja brändin vahvistamiseen, kuten oman myymälämateriaalin suunnittelu ja sometilien tehokkaampi hyödyntäminen brändäyksessä. Tunnelmamuotoilusuunnitelma sisältää ehdotukset valaistuksen parantamisesta sekä liikkeen stailaamisesta aistiystävällisempään muotoon. Moodboard kokoaa tavoitellun tunnelman yhteen kuvaan.