Vastuullisuus näkyväksi : Eväitä matkailun vastuullisuusviestintään
Editoija
Ahonen, Suvi
Holopainen, Mari
Tunkkari-Eskelinen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-630-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-630-9
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Visit Jyväskylä Region toimivat vastuullisuusviestinnän yhteiskehittämisen edelläkävijöinä Matkailun vastuullisuus näkyväksi Keski-Suomessa-hankkeessa. Tämä julkaisu koottiin vastuullisuusviestinnän kehittämishankkeen opeista ja jatkokehittämisen tarpeista artikkeleiksi, jotka kirjoittivat hankkeessa mukana olleet asiantuntijat. Julkaisu jakautuu kolmeen (3) päälukuun vastuullisuusviestinnän tärkeistä kohderyhmistä, luontomatkailusta, ja matkailun kyberturvallisuudesta osana matkailuliiketoiminnan sosiaalista vastuullisuutta.
Viestintä -teemassa tarkastellaan matkailualan inklusiivisuutta, vastuullisuutta toimitus- ja palveluketjuissa sekä yhteistyötä paikallisyhteisöjen kanssa. Miten näille sidosryhmille viestitään vastuullisuudesta? Luontokohteet -teema korostaa asiakasymmärryksen merkitystä palvelukehittämisen, palvelujen saavutettavuuden ja vastuullisuusviestinnän ytimessä. Ja
Kyberturvallisuus -teema puolestaan tarkastelee kyberturvallisuuden niveltymistä vastuulliseen matkailuliiketoimintaan ja kyberturvallisuuden johtamista.
Julkaisun päätteeksi kuvataan yhteiskehittämisen prosessia, jota suositellaan myös muiden alueiden vastuullisuusviestinnän kehittämiseksi. Yhtenäinen vastuullisuusviestintä edellyttää alueella toimijoiden kesken jaettua missiota ja tietoa miten vastuullista matkailua tehdään. On huomioitava myös, että kullakin alueella on laaja ekosysteemi varsinaisen matkailutoimijoiden verkoston lisäksi.
Tämän teoksen artikkeleissa asiakasymmärrys, tiedon riskisyys ja yhteistyön merkitys nousevat esiin vastuullisuusviestinnän lähtökohtina.
Viestintä -teemassa tarkastellaan matkailualan inklusiivisuutta, vastuullisuutta toimitus- ja palveluketjuissa sekä yhteistyötä paikallisyhteisöjen kanssa. Miten näille sidosryhmille viestitään vastuullisuudesta? Luontokohteet -teema korostaa asiakasymmärryksen merkitystä palvelukehittämisen, palvelujen saavutettavuuden ja vastuullisuusviestinnän ytimessä. Ja
Kyberturvallisuus -teema puolestaan tarkastelee kyberturvallisuuden niveltymistä vastuulliseen matkailuliiketoimintaan ja kyberturvallisuuden johtamista.
Julkaisun päätteeksi kuvataan yhteiskehittämisen prosessia, jota suositellaan myös muiden alueiden vastuullisuusviestinnän kehittämiseksi. Yhtenäinen vastuullisuusviestintä edellyttää alueella toimijoiden kesken jaettua missiota ja tietoa miten vastuullista matkailua tehdään. On huomioitava myös, että kullakin alueella on laaja ekosysteemi varsinaisen matkailutoimijoiden verkoston lisäksi.
Tämän teoksen artikkeleissa asiakasymmärrys, tiedon riskisyys ja yhteistyön merkitys nousevat esiin vastuullisuusviestinnän lähtökohtina.