Muutoksentekijä: päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö tukipartion ohjaajan työstä
Seppälä, Sami (2021)
Seppälä, Sami
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526101
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisena toteutetun opinnäytetyön pääasiallisena tarkoituksena oli tukipartion ohjaajan työn ja työmenetelmien näkyväksi tekeminen. Opinnäytetyössä käsiteltiin työstä esiin nousevia teemoja sekä niiden näyttäytymistä tukipartion ohjaajan silmin, pohdinnan ja työtehtävien kuvailun keinoin. Tuki ja kontrolli, havainnointi sekä perehdytys nousivat teemoina esiin toimeksiantajan kanssa käydyissä keskusteluissa ja Rikosseuraamuslaitoksessa ajankohtaiset asiakastietojärjestelmä Roti ja vastuuvirkamiesmalli itseopiskelumateriaaleineen olivat luonnollisia teemoja käsiteltäviksi. Opinnäytetyön tietoperusta rakennettiin tutkimalla Rikosseuraamuslaitoksen organisaation sähköisiä, julkaistuja sekä julkaisemattomia materiaaleja ja yhdistelemällä niistä saatuja tietoja julkisiin eri tahoista kerättyihin materiaaleihin.
Opinnäytetyössä raportoitiin Rikosseuraamuslaitokseen kuuluvaan Uudenmaan yhdyskunta-seuraamustoimiston alaisuudessa toimivan Etelä-Suomen tukipartion ohjaajan työtä kymmenen viikon ajan. Päivittäisillä kirjauksilla ja viikoittaisilla analyyseilla perehdyttiin käytännön työstä esiin nousseisiin seikkoihin. Päiväkirjan kirjoittamisen aikana kirjoittaja perehtyi laaja-alaisesti Rikosseuraamuslaitoksen tuottamaan materiaaliin ja onnistui lisäämään tietämystään omasta alastaan sekä löytämään mahdollisia kehityskohteita työstään. Perehdytys, yhteistyö, koulutus sekä laillisuus nousivat teemoina esiin kehittämiskohteita mietittäessä, sillä yhtenäisten ohjeiden ja käytäntöjen pohjalta olisi mahdollista kehittää eri rikosseuraamus-alueiden tukipartioiden toimintaa tasa-arvoisempaan ja yhtenäisempään suuntaan.
Vaikka päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön kirjoittaminen oli vaativa, kuormittava sekä tiukan aikataulun sisältämä työ, antoi se vastapainoksi kirjoittajalleen paljon takaisinkin. Opinnäytetyön edetessä kirjoittaja havaitsi päiväkirjan kirjausten muuttuneen alun työtehtävien kuvailusta enemmänkin työn sisällön ja merkityksellisyyden tarkastelun suuntaan. Työn sisällön sekä työtehtävien pohdinnan ja tarkastelun myötä mahdollistui myös niin kirjoittajan ammatillinen kasvu kuin kehittyminen sekä tukipartion ohjaajan työn syvällisempi ymmärtäminen.
Opinnäytetyössä raportoitiin Rikosseuraamuslaitokseen kuuluvaan Uudenmaan yhdyskunta-seuraamustoimiston alaisuudessa toimivan Etelä-Suomen tukipartion ohjaajan työtä kymmenen viikon ajan. Päivittäisillä kirjauksilla ja viikoittaisilla analyyseilla perehdyttiin käytännön työstä esiin nousseisiin seikkoihin. Päiväkirjan kirjoittamisen aikana kirjoittaja perehtyi laaja-alaisesti Rikosseuraamuslaitoksen tuottamaan materiaaliin ja onnistui lisäämään tietämystään omasta alastaan sekä löytämään mahdollisia kehityskohteita työstään. Perehdytys, yhteistyö, koulutus sekä laillisuus nousivat teemoina esiin kehittämiskohteita mietittäessä, sillä yhtenäisten ohjeiden ja käytäntöjen pohjalta olisi mahdollista kehittää eri rikosseuraamus-alueiden tukipartioiden toimintaa tasa-arvoisempaan ja yhtenäisempään suuntaan.
Vaikka päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön kirjoittaminen oli vaativa, kuormittava sekä tiukan aikataulun sisältämä työ, antoi se vastapainoksi kirjoittajalleen paljon takaisinkin. Opinnäytetyön edetessä kirjoittaja havaitsi päiväkirjan kirjausten muuttuneen alun työtehtävien kuvailusta enemmänkin työn sisällön ja merkityksellisyyden tarkastelun suuntaan. Työn sisällön sekä työtehtävien pohdinnan ja tarkastelun myötä mahdollistui myös niin kirjoittajan ammatillinen kasvu kuin kehittyminen sekä tukipartion ohjaajan työn syvällisempi ymmärtäminen.