Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja vuosikello Haapajärven kaupungin liikuntapalveluille
Niemi, Riku (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526200
Tiivistelmä
Sosiaalinen media mahdollistaa nykymarkkinoinnissa paljon niin yksityishenkilöille kuin myös yrityksille. Sosiaalisen median avulla tavoitetaan haluttua kohderyhmää ja sen sisältö on muokattavissa kohderyhmän ja sosiaalisen median kanavan mukaan. Yritysten ja yhteisöjen on pysyttävä sosiaalisen median kehityksen mukana.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja vuosikello. Työn toimeksiantajana toimi Haapajärven kaupungin liikuntapalvelut. Työ tehtiin toimeksiantajan tarpeiden pohjalta, jotka olivat sosiaalisen median markkinoinnin suunnitelmallisuuden puuttuminen ja sosiaalisen median vaikuttavuuden seuranta. Työn tarkoituksena oli teoriapohjan sisällön avulla auttaa toimeksiantajaa suunnitelmalliseen sosiaalisen median markkinointiin ja kehitysideoiden käyttöönottoon.
Työn tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista mediaa ja sen kanavia, markkinointiviestintää, kohderyhmän merkitystä ja aineiston hankintamenetelmiä. Tietoperustassa käytettiin markkinoinnin teoriakirjallisuutta. Empiirinen osio rakennettiin havainnoinnin, haastattelun ja SWOT-analyysin pohjalta.
Opinnäytetyön lopputuotoksena saatiin toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja vuosikello. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tehtiin niin, että markkinointisuunnitelma ja vuosikello alkavat seuraavan vuoden alussa. Markkinoinnin vuosikelloa pystyy käyttämään useana vuonna tulevaisuudessa ja sitä pystyy tarpeen tullen muokkaamaan. Suunnitelman ja vuosikellon avulla toimeksiantaja pystyy jatkossa suunnittelemaan toimenpiteitä etukäteen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja vuosikello. Työn toimeksiantajana toimi Haapajärven kaupungin liikuntapalvelut. Työ tehtiin toimeksiantajan tarpeiden pohjalta, jotka olivat sosiaalisen median markkinoinnin suunnitelmallisuuden puuttuminen ja sosiaalisen median vaikuttavuuden seuranta. Työn tarkoituksena oli teoriapohjan sisällön avulla auttaa toimeksiantajaa suunnitelmalliseen sosiaalisen median markkinointiin ja kehitysideoiden käyttöönottoon.
Työn tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista mediaa ja sen kanavia, markkinointiviestintää, kohderyhmän merkitystä ja aineiston hankintamenetelmiä. Tietoperustassa käytettiin markkinoinnin teoriakirjallisuutta. Empiirinen osio rakennettiin havainnoinnin, haastattelun ja SWOT-analyysin pohjalta.
Opinnäytetyön lopputuotoksena saatiin toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja vuosikello. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tehtiin niin, että markkinointisuunnitelma ja vuosikello alkavat seuraavan vuoden alussa. Markkinoinnin vuosikelloa pystyy käyttämään useana vuonna tulevaisuudessa ja sitä pystyy tarpeen tullen muokkaamaan. Suunnitelman ja vuosikellon avulla toimeksiantaja pystyy jatkossa suunnittelemaan toimenpiteitä etukäteen.
