Lapsella on oikeus tulla ymmärretyksi
Örn, Adelheid (2021)
Örn, Adelheid
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526164
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus elää jatkuvassa kehityksessä niin lasten kuin henkilöstön suhteen. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kasvattajien kokemuksien pohjalta varhaiskasvatusikäisten kielenkehityksen tukemista päiväkodissa. Tavoitteena on tuoda näkyväksi, miten kielenkehityksessä kuvakommunikaatio arjessa koetaan sekä kuinka tärkeänä menetelmänä sitä työssä pidetään.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluja tehtiin viisi, ja haastateltavat olivat sekä varhaiskasvatuksen opettajia että varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tuloksista käy ilmi, että kuvallinen kommunikaatio koettiin kielenkehityksen tukemisessa ehdottoman tärkeänä työvälineenä. Sen tulee olla johdonmukaista ja kasvattajalähtöistä. Kuvien tulee olla selkeitä sekä yleismaailmallisia ja helposti ymmärrettäviä. Tuloksista kävi ilmi, että helpointa oli havaita arjessa kielelliset haasteet, jotka liittyivät puheentuottamiseen. Haastateltavat kokivat, että koulutukseen tulisi lisätä enemmän kuvakommunikaation opetusta tai vastaavasti työnantajan tulisi lisä kouluttaa työpaikalla.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluja tehtiin viisi, ja haastateltavat olivat sekä varhaiskasvatuksen opettajia että varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tuloksista käy ilmi, että kuvallinen kommunikaatio koettiin kielenkehityksen tukemisessa ehdottoman tärkeänä työvälineenä. Sen tulee olla johdonmukaista ja kasvattajalähtöistä. Kuvien tulee olla selkeitä sekä yleismaailmallisia ja helposti ymmärrettäviä. Tuloksista kävi ilmi, että helpointa oli havaita arjessa kielelliset haasteet, jotka liittyivät puheentuottamiseen. Haastateltavat kokivat, että koulutukseen tulisi lisätä enemmän kuvakommunikaation opetusta tai vastaavasti työnantajan tulisi lisä kouluttaa työpaikalla.