Reilu ruokakauppa : kestävien kuluttamisarvojen mukaisen ruokakaupan kehittämisprojekti
Rantakoski, Anna (2021)
Rantakoski, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425892
Tiivistelmä
Elämme ympäristökriisin aikaa, ilmasto muuttuu, monimuotoisuus katoaa, kulutamme liikaa ja epäkestävästi. Tähän kriisiin halusi Ruokakauppa Reilu vastata omalla palvelullaan, tarjoamalla asiakkaille mahdollisuutta kuluttaa kestävämmin, puhtaammin, perinteitä vaalien ja paremmalla omatunnolla.
Verkkokaupassa myytävät ruokatuotteet ja raaka-aineet kasvatettiin, valmistettiin ja toimitettiin Reilun neljän kulmakiviarvon mukaisesti: luomuruokaa, lähi- ja pientuotantoa, eettisesti kasvatettua ja valmistettua sekä koko tuotannon hiilijalanjäljen pienenä pitäminen kautta linjan. Pientuottajien tukeminen kuului olennaisena osana kulmakiviin.
Tässä opinnäytetyössä esitetty kokeileva kehittämisprojekti aloitettiin keväällä 2019 Ruokakauppa Reilun pilottivaiheessa, tulevan toiminnan kehittämiseksi asiakkaiden toiveita vastaavaksi. Työn tavoitteena oli löytää, ennen lanseerausta, toimivat keinot, joiden avulla asiakas oppii kuluttamaan viisaammin sekä käyttämään palvelua ostamalla Reilun arvojen mukaisia tuotteita. Millainen palvelun tulisi olla, jotta asiakas kokisi arvoa ja iloa käyttäjänä sekä Reilu onnistuisi tuottamaan onnistunutta liiketoimintaa.
Kehittämistyö tehtiin palvelumuotoiluprojektina yhteiskehittämisen prosessina Reilun omistajan sekä vapaaehtoisen kehittäjäjoukon kanssa. Kehitystyön edetessä ja tulosten kasvaessa prosessissa ja toimintamallissa tapahtui muutoksia. Havaitsimme muun muassa asiakkaiden käyttäytymisessä käytöskuilun, joka johti toisenlaisen toimintamallin kehittämiseen. Myös Covid-19 pandemia vaikutti muutoksiin prosessin loppupuolella.
Verkkokaupassa myytävät ruokatuotteet ja raaka-aineet kasvatettiin, valmistettiin ja toimitettiin Reilun neljän kulmakiviarvon mukaisesti: luomuruokaa, lähi- ja pientuotantoa, eettisesti kasvatettua ja valmistettua sekä koko tuotannon hiilijalanjäljen pienenä pitäminen kautta linjan. Pientuottajien tukeminen kuului olennaisena osana kulmakiviin.
Tässä opinnäytetyössä esitetty kokeileva kehittämisprojekti aloitettiin keväällä 2019 Ruokakauppa Reilun pilottivaiheessa, tulevan toiminnan kehittämiseksi asiakkaiden toiveita vastaavaksi. Työn tavoitteena oli löytää, ennen lanseerausta, toimivat keinot, joiden avulla asiakas oppii kuluttamaan viisaammin sekä käyttämään palvelua ostamalla Reilun arvojen mukaisia tuotteita. Millainen palvelun tulisi olla, jotta asiakas kokisi arvoa ja iloa käyttäjänä sekä Reilu onnistuisi tuottamaan onnistunutta liiketoimintaa.
Kehittämistyö tehtiin palvelumuotoiluprojektina yhteiskehittämisen prosessina Reilun omistajan sekä vapaaehtoisen kehittäjäjoukon kanssa. Kehitystyön edetessä ja tulosten kasvaessa prosessissa ja toimintamallissa tapahtui muutoksia. Havaitsimme muun muassa asiakkaiden käyttäytymisessä käytöskuilun, joka johti toisenlaisen toimintamallin kehittämiseen. Myös Covid-19 pandemia vaikutti muutoksiin prosessin loppupuolella.