Pelimoottorin valinta yritykselle Ghoulish Games
Lämsä, Jere (2021)
Lämsä, Jere
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526190
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona opinnäytetyön toteuttajan toiminimelle, Ghoulish Games:lle. Tavoitteena oli löytää yrityksen tarpeisiin sopiva pelimoottori, yrityksen seuraavaa peliprojektia varten.
Opinnäytetyö alkoi ensiksi listaamalla ylös ne tarpeet, joita yrityksellä pelimoottorin suhteen oli. Tarpeista luotiin lista ja myöhemmin taulukko. Seuraavaksi valittiin yhdeksän pelimoottoria alkukarsintoihin. Valinta tehtiin pelimoottoreista kirjoitettujen artikkeleiden perusteella. Näissä artikkeleissa listattiin vuoden 2021 suosituimpia pelimoottoreita. Artikkelit olivat pelimedioiden, kuten esimerkiksi peliaiheisten lehtien, sekä pelimaailmaan kosketuksissa olevien ihmisten tekemiä. Nämä yhdeksän pelimoottoria lisättiin samaan taulukkoon yrityksen tarpeiden kanssa ja sen jälkeen pelimoottoreita verrattiin em. tarpeisiin tutkimalla moottoreiden kotisivuja.
Tällä tavoin yhdeksästä pelimoottorista valikoitui neljä opinnäytetyössä esiteltävää moottoria. Nämä moottorit olivat Unity, Unreal Engine, GameMaker Studio 2 ja Godot. Näistä moottoreista tehtiin lyhyet esittelyt, joissa käytiin läpi millaisia työkaluja moottoreista löytyi pelin rakentamiseen ja miten pelien luominen kyseisellä moottorilla etenisi. Esittelyn tueksi moottoreiden käyttöliittymistä otettiin kuvia toimintojen hahmottamisen helpottamiseksi.
Näiden neljän moottorin esittelyn jälkeen tehtiin pohdinta, jossa päätettiin mihin kahteen moottoriin haluttiin tutustua syvällisemmin. Pohdinnassa mietittiin alkuperäisiä yrityksen tarpeita ja kuinka hyvin moottorit vaikuttivat vastaavan näihin tarpeisiin, nyt kun niiden toimintaa oltiin nähty käytännössä. Tämän myötä kahdeksi vertailtavaksi moottoriksi valikoituivat Unity, sekä Unreal Engine. Molemmilla moottoreilla toteutettiin testipeli, jotta päästäisiin näkemään millaista peliprojektin teko alusta loppuun näillä työkaluilla olisi.
Peliprojektien jälkeen tehtiin analyysi, jonka tuloksena parhaaksi pelimoottoriksi Ghoulish Gamesille valittiin Unity.
Opinnäytetyö alkoi ensiksi listaamalla ylös ne tarpeet, joita yrityksellä pelimoottorin suhteen oli. Tarpeista luotiin lista ja myöhemmin taulukko. Seuraavaksi valittiin yhdeksän pelimoottoria alkukarsintoihin. Valinta tehtiin pelimoottoreista kirjoitettujen artikkeleiden perusteella. Näissä artikkeleissa listattiin vuoden 2021 suosituimpia pelimoottoreita. Artikkelit olivat pelimedioiden, kuten esimerkiksi peliaiheisten lehtien, sekä pelimaailmaan kosketuksissa olevien ihmisten tekemiä. Nämä yhdeksän pelimoottoria lisättiin samaan taulukkoon yrityksen tarpeiden kanssa ja sen jälkeen pelimoottoreita verrattiin em. tarpeisiin tutkimalla moottoreiden kotisivuja.
Tällä tavoin yhdeksästä pelimoottorista valikoitui neljä opinnäytetyössä esiteltävää moottoria. Nämä moottorit olivat Unity, Unreal Engine, GameMaker Studio 2 ja Godot. Näistä moottoreista tehtiin lyhyet esittelyt, joissa käytiin läpi millaisia työkaluja moottoreista löytyi pelin rakentamiseen ja miten pelien luominen kyseisellä moottorilla etenisi. Esittelyn tueksi moottoreiden käyttöliittymistä otettiin kuvia toimintojen hahmottamisen helpottamiseksi.
Näiden neljän moottorin esittelyn jälkeen tehtiin pohdinta, jossa päätettiin mihin kahteen moottoriin haluttiin tutustua syvällisemmin. Pohdinnassa mietittiin alkuperäisiä yrityksen tarpeita ja kuinka hyvin moottorit vaikuttivat vastaavan näihin tarpeisiin, nyt kun niiden toimintaa oltiin nähty käytännössä. Tämän myötä kahdeksi vertailtavaksi moottoriksi valikoituivat Unity, sekä Unreal Engine. Molemmilla moottoreilla toteutettiin testipeli, jotta päästäisiin näkemään millaista peliprojektin teko alusta loppuun näillä työkaluilla olisi.
Peliprojektien jälkeen tehtiin analyysi, jonka tuloksena parhaaksi pelimoottoriksi Ghoulish Gamesille valittiin Unity.