Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Monimuoto-opetus varhaiskasvatuksessa ja digimateriaalin käyttö osana esiopetuksen etäopetusta

Sarén, Sirpa (2021)

Avaa tiedosto
Monimuoto-opetus varhaiskasvatuksessa ja digimateriaalin käyttö osana esiopetuksen etäopetusta. YAMK opinnäytetyö (906.4Kt)
Lataukset: 


Sarén, Sirpa
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526204
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellisen kehittämistyö, joka toteutettiin yhteistyössä esiopetusryhmissä työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien sekä tunnetun suomalaisen oppikirjakustantamon kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys varhaiskasvatuksen etäopetuksesta ja siinä käytetystä digitaalisesta oppimateriaalista keväällä 2020 sekä pohtia millainen digimateriaali tukee parhaiten esiopetuksen etäopetusta.

Opinnäytetyön tarkoituksena voidaan pitää monimuotoisen esiopetuksen ja digitaalisen oppimateriaalin kehittämistä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin laajemmin monimuoto-opetusta, mikä tarkoittaa lähi- sekä etäopetusmuotojen vuorottelua sekä varhaiskasvatukseen sopivaa digimateriaalia. Opinnäytetyön teoreettiset näkökulmat liittyivät esiopetuksen rooliin teknologisoituvassa yhteiskunnassa, digitaalisuuteen esiopetuksessa, monimuoto-opetuksen mahdollisuuksiin ja kehittämistoimintaan.

Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa on laadullisen sekä konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kyselyn ja teemahaastattelujen avulla, jotka toteutuivat ryhmämuotoisesti innopajatyöskentelynä tammi- maaliskuun aikana vuonna 2021. Innopajat toteutuivat etäyhteydellä ja niiden tavoitteena oli luoda konkreettisia kehittämisehdotuksia ja ideoita koskien esiopetuksen digimateriaalia.

Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat ovat hyödyntäneet eniten yksittäisten yritysten ja yhteisöjen verkkosivuja sekä You Tube- videoita esiopetuksen etäopetuksessa keväällä 2020. Heillä oli haasteita kuitenkin löytää juuri esiopetusikäisille sopivaa digimateriaalia. Netistä löytyvä materiaali oli sirpalemaisesti hajallaan ja huonosti löydettävissä. Tuloksista kävi myös ilmi, että esiopetuksen etäopetusta tukee parhaiten helppokäyttöinen ja maksuton digimateriaali, jossa on helposti yhdisteltäviä ja yhteisöllisyyttä tukevia ominaisuuksia.

Innopajatyöskentelyn tuotoksena syntyi ideakortti, jossa esiteltiin neljän erillisen teeman avulla, millainen digimateriaali tukee parhaiten esiopetuksen etäopetusta. Ideakortti luovutettiin oppikirjakustantamon käyttöön ja sen toivotaan innoittavan esiopetukseen suunnatun digimateriaalin kehittämistä. Innopajoihin osallistuneet henkilöt pitivät innopajatyöskentelyä onnistuneena ja hyvänä toimintatapana kehittää uusia ratkaisuja ja ideoita sekä pohtia tärkeitä asioita yhdessä.

Avainsanat: esiopetus, digitaalisuus, monimuoto-opetus, digimateriaali
 
This thesis is a research development work that is carried out in collaboration with early childhood teachers working in pre-school groups and a well-known Finnish textbook publishing house. The aim of the thesis was to get an understanding of distance learning in early childhood education and the digital learning material used in it in the spring of 2020 and to consider what kind of digital material best supports distance learning in pre-school education.

The purpose of the thesis can be considered to be the development of diverse pre-school education and digital learning material. In the thesis, multiform learning was examined in more detail, which means the alternation of contact and distance learning forms as well as digital material suitable for early childhood education. The theoretical aspects of the thesis were related to the role of pre-school education in a technological society, digitalisation of pre-school education, the possibilities of multiform teaching and development activities.

The research part of the thesis had features of qualitative as well as constructive research. The material for the research was collected through a survey and thematic interviews, which took place as a workshops in January-March 2021. The workshops were carried out remotely and aimed to create concrete development proposals and ideas for digital pre-school material.

Based on the research results, early childhood teachers used the websites of individual companies and communities as well as YouTube videos in pre-school distance education in the spring of 2020. However, they had challenges in finding digital material suitable for pre-school children. The material found on the internet was fragmented and difficult to find. The results also showed that distance learning in pre-primary education is best supported by simple and free digital material that is easy to put together and has features that support community activities.

The result of the workshop was an idea card. The card presents, with the help of four separate themes, which kind of digital material best supports distance learning in pre-school education. The idea card was handed over to the textbook publishing house with the intention, that it will inspire the development of digital material for pre-school education. The participants considered the workshops to be successful and a good way to develop new solutions and ideas, and especially to think about important things together.

Keywords: pre-school education, digitalisation, multiform learning, digital material
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste