Auroran sairaalan alueen mielenterveysasiakkaiden asumispalveluiden asiakaslähtöinen kehittäminen
Parviainen, Anna (2021)
Parviainen, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526256
Tiivistelmä
Palvelumuotoilu tuo julkisten palveluiden kehittämiseen asiakaslähtöisen arvoajattelun ja mahdollisuuden palvelukokemusten optimointiin syvällisen asiakasymmärryksen lisääntymisen kautta. Tämä työelämälähtöinen tutkimuksellinen kehittämistyö tarjoaa näkymän mielenterveysasiakkaiden asumispalveluiden sidosryhmät osallistavaan palvelumuotoiluprosessiin.
Tarkoituksena on ymmärtää, miten Helsingin kaupungin Auroran sairaalan alueella olevat asumisyksiköt toimisivat parhaiten mielenterveysasiakkaiden asumispalveluiden kokonaisuudessa ja miten nämä asumisyksiköt parhaiten tuottaisivat palvelulogiikan mukaisesti arvoa sekä asiakkaalle että palveluntuottajalle. Tavoitteena on käynnistää kehittämisprosessi, jossa kehitetään Auroran sairaalaan alueella olevista asumisyksiköistä niihin hakeutumisen, asiakasprofiilin ja kuntoutuksen näkökulmista toimiva kokonaisuus, joka vastaa asiakkaan tarpeisiin. Toimeksiantajana on Helsingin kaupungin psykiatria- ja päihdepalveluihin kuuluva Asumisen tuki.
Tarve kehittämistyölle nousi Auroran alueen mielenterveyskuntoutujien asumisyksiköistä, niistä viimeisimmän muututtua psykoosilinjan kuntoutusosastosta asumisyksiköksi. Työtä ohjaavat kysymykset liittyvät asumisyksiköihin ohjautumiseen, asumisen ja kuntoutuksen sisältöön, yksiköiden profilointiin ja siihen, miten Auroran alueen asumisyksiköt vastaavat asiak-kaan tarpeisiin, palvellen Auroran sairaalaa ja sopien samalla mielenterveysasiakkaiden asumispalveluiden kokonaisuuteen.
Tietoperustassa käsitellään asumispalveluille annettuja suosituksia, niiden järjestämisessä kohdattuja haasteita, toipumisorientaatiota sekä arvonmuodostusta. Tutkimukselliselta otteeltaan työ on laadullinen tapaustutkimus. Palvelumuotoilu lähestymistapana tuo kehittämiseen yhteiskehittämisen periaatteet ja asiakaslähtöisyyden.
Kehittämistyön tulokset tarjoavat ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä asumisyksiköiden nykytilanteesta ja siitä, miten niitä voitaisiin kehittää. Kehittämistyön tuotoksena on palvelun asiakasarvoa lisääviä toimenpide-ehdotuksia: Yksiköihin ohjautuminen mielenterveysasiakkaiden ”Selvitys, arviointi ja sijoitus” -prosessilla, asiakkaiden joustavat päittäin vaihdot yksiköiden välillä mahdolliseksi, linjaus asumisen ja kuntoutuksen tavoitteesta ja kestosta selkeäksi sekä yksiköiden välisen yhteistyön aloittaminen erityisesti kuntoutuksen sisältöön sekä toimintatapoihin liittyen.
Tarkoituksena on ymmärtää, miten Helsingin kaupungin Auroran sairaalan alueella olevat asumisyksiköt toimisivat parhaiten mielenterveysasiakkaiden asumispalveluiden kokonaisuudessa ja miten nämä asumisyksiköt parhaiten tuottaisivat palvelulogiikan mukaisesti arvoa sekä asiakkaalle että palveluntuottajalle. Tavoitteena on käynnistää kehittämisprosessi, jossa kehitetään Auroran sairaalaan alueella olevista asumisyksiköistä niihin hakeutumisen, asiakasprofiilin ja kuntoutuksen näkökulmista toimiva kokonaisuus, joka vastaa asiakkaan tarpeisiin. Toimeksiantajana on Helsingin kaupungin psykiatria- ja päihdepalveluihin kuuluva Asumisen tuki.
Tarve kehittämistyölle nousi Auroran alueen mielenterveyskuntoutujien asumisyksiköistä, niistä viimeisimmän muututtua psykoosilinjan kuntoutusosastosta asumisyksiköksi. Työtä ohjaavat kysymykset liittyvät asumisyksiköihin ohjautumiseen, asumisen ja kuntoutuksen sisältöön, yksiköiden profilointiin ja siihen, miten Auroran alueen asumisyksiköt vastaavat asiak-kaan tarpeisiin, palvellen Auroran sairaalaa ja sopien samalla mielenterveysasiakkaiden asumispalveluiden kokonaisuuteen.
Tietoperustassa käsitellään asumispalveluille annettuja suosituksia, niiden järjestämisessä kohdattuja haasteita, toipumisorientaatiota sekä arvonmuodostusta. Tutkimukselliselta otteeltaan työ on laadullinen tapaustutkimus. Palvelumuotoilu lähestymistapana tuo kehittämiseen yhteiskehittämisen periaatteet ja asiakaslähtöisyyden.
Kehittämistyön tulokset tarjoavat ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä asumisyksiköiden nykytilanteesta ja siitä, miten niitä voitaisiin kehittää. Kehittämistyön tuotoksena on palvelun asiakasarvoa lisääviä toimenpide-ehdotuksia: Yksiköihin ohjautuminen mielenterveysasiakkaiden ”Selvitys, arviointi ja sijoitus” -prosessilla, asiakkaiden joustavat päittäin vaihdot yksiköiden välillä mahdolliseksi, linjaus asumisen ja kuntoutuksen tavoitteesta ja kestosta selkeäksi sekä yksiköiden välisen yhteistyön aloittaminen erityisesti kuntoutuksen sisältöön sekä toimintatapoihin liittyen.