Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Rantajameille
Vottonen, Janina (2021)
Lataukset:
Vottonen, Janina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526267
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Rantajamit-festivaalille sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Rantajamit-festivaalin sosiaalisen median markkinointia. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Suur-Seudun Osuuskauppa. Rantajamit-festivaali, jolle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tehtiin, on Suur-Seudun Osuuskaupan järjestämä tapahtuma. Rantajamit-festivaali oli aikaisemminkin toteuttanut markkinointia sosiaalisessa mediassa, mutta sosiaalisen median markkinoinnista pyrittiin saamaan suunnitelmallisempaa opinnäytetyössä laaditun sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista mediaa, sosiaalisen median markkinointia sekä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa, ja lähteinä opinnäytetyössä käytettiin näihin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta sekä internetlähteitä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, ja kehittämisosuudessa hyödynnettiin menetelminä kyselyä ja benchmarkingia. Kyselyllä kerättiin määrällistä sekä laadullista aineistoa, ja kyselyyn saatiin 441 vastausta. Kyselyllä selvitettiin vastaajien perustietoja, sitä ovatko vastaajat käyneet aikaisemmin Rantajameilla, vastaajien sosiaalisen median käyttöä ja mieltymyksiä, sekä vastaajien mielipiteitä Rantajamit-festivaalin sosiaalisen median markkinoinnista ja sosiaalisen median sisällöstä. Benchmarking toteutettiin tarkastelemalla kolmen muun suomalaisen musiikkitapahtuman sosiaalisen median markkinointia. Benchmarkingilla pyrittiin löytämään parhaimmat käytännöt Rantajamit-festivaalin sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa varten.
Menetelmillä saaduissa tuloksissa toistuivat samat sosiaalisen median markkinointiin liittyvät aiheet, kuten sosiaalisen median informatiivisuus, aktiivisuus sosiaalisessa mediassa, arvonnat ja kilpailut sosiaalisessa mediassa sekä sosiaalisen median visuaalisuus. Kyselyn ja benchmarkingin tulosten sekä tietoperustan pohjalta laadittiin Rantajamit-festivaalille sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka esitettiin vuosikellon muodossa. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sisältää sosiaalisen median markkinoinnin ja sisältöjen kannalta tärkeät teemat sekä aikataulun, jolloin kyseiset teemat tulisi huomioida sosiaalisen median markkinoinnissa. Rantajamit-festivaali voi tulevaisuudessa hyödyntää laadittua sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa sosiaalisen median markkinointinsa kehittämiseen sellaisenaan, tai tarvittaessa muokata sitä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista mediaa, sosiaalisen median markkinointia sekä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa, ja lähteinä opinnäytetyössä käytettiin näihin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta sekä internetlähteitä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, ja kehittämisosuudessa hyödynnettiin menetelminä kyselyä ja benchmarkingia. Kyselyllä kerättiin määrällistä sekä laadullista aineistoa, ja kyselyyn saatiin 441 vastausta. Kyselyllä selvitettiin vastaajien perustietoja, sitä ovatko vastaajat käyneet aikaisemmin Rantajameilla, vastaajien sosiaalisen median käyttöä ja mieltymyksiä, sekä vastaajien mielipiteitä Rantajamit-festivaalin sosiaalisen median markkinoinnista ja sosiaalisen median sisällöstä. Benchmarking toteutettiin tarkastelemalla kolmen muun suomalaisen musiikkitapahtuman sosiaalisen median markkinointia. Benchmarkingilla pyrittiin löytämään parhaimmat käytännöt Rantajamit-festivaalin sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa varten.
Menetelmillä saaduissa tuloksissa toistuivat samat sosiaalisen median markkinointiin liittyvät aiheet, kuten sosiaalisen median informatiivisuus, aktiivisuus sosiaalisessa mediassa, arvonnat ja kilpailut sosiaalisessa mediassa sekä sosiaalisen median visuaalisuus. Kyselyn ja benchmarkingin tulosten sekä tietoperustan pohjalta laadittiin Rantajamit-festivaalille sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka esitettiin vuosikellon muodossa. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sisältää sosiaalisen median markkinoinnin ja sisältöjen kannalta tärkeät teemat sekä aikataulun, jolloin kyseiset teemat tulisi huomioida sosiaalisen median markkinoinnissa. Rantajamit-festivaali voi tulevaisuudessa hyödyntää laadittua sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa sosiaalisen median markkinointinsa kehittämiseen sellaisenaan, tai tarvittaessa muokata sitä.
