Audion synkronointi Unity-pelimoottorissa
Perkiö, Pekka (2021)
Perkiö, Pekka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526092
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustuttiin rytmipelien historiaan, sekä projektissa käytettäviin audio-komponentteihin. Päätavoitteena oli kehittää Unity-pelimoottorilla rytmiin pohjautuva mobiililaitteilla toimiva tasohyppelypeli 3D-ympäristössä. Audion synkronointiin kehitettiin oma menetelmä suhteessa pelin kulkuun. Työ tehtiin mahdollisesti perustettavan uuden yrityksen tarpeisiin.
Peliin kehitettiin kaksi tasoa ja musiikit tehtiin FL Studio -ohjelmistolla. Pelissä tapahtuu esteiden liikkumista ja värien vaihtoja synkronoituna musiikin tahdissa. Esteitä on sijoitettuna niin, että niiden yli voidaan hypätä musiikin iskujen mukaisesti. Päätyökaluna synkronoinnissa käytettiin Unityn Timeline-komponenttia ja siihen kehitettiin kustomoidut animaatiot, joilla liikkeet suoritettiin. Timelinelle merkattiin myös tahdit markereina kustomoidun editoriskriptin avulla, joiden avulla pystyttiin siirtämään animaatiot oikeille paikoilleen. Projektissa käytettiin myös normaaleita animaatioita, joiden nopeuskertoimia laskettiin Toolstudio-sivuston ja kaavojen avulla. Apuna käytettiin myös SimpleSpectrum-assettia, jonka avulla voitiin vastaanottaa audiospektridataa ja käyttää sitä efektien luomiseen.
Aikaiseksi saatiin toimiva, jatkokehitettävä pilottiversio, joka sisältää erilaisia alueita musiikkikappaleen eri osioihin siirtyessä, erikoisobjekteja ja harjoitusmoodin, jonka avulla voi harjoitella kappaleiden eri osuuksia ennen suoritusta.
Peliin kehitettiin kaksi tasoa ja musiikit tehtiin FL Studio -ohjelmistolla. Pelissä tapahtuu esteiden liikkumista ja värien vaihtoja synkronoituna musiikin tahdissa. Esteitä on sijoitettuna niin, että niiden yli voidaan hypätä musiikin iskujen mukaisesti. Päätyökaluna synkronoinnissa käytettiin Unityn Timeline-komponenttia ja siihen kehitettiin kustomoidut animaatiot, joilla liikkeet suoritettiin. Timelinelle merkattiin myös tahdit markereina kustomoidun editoriskriptin avulla, joiden avulla pystyttiin siirtämään animaatiot oikeille paikoilleen. Projektissa käytettiin myös normaaleita animaatioita, joiden nopeuskertoimia laskettiin Toolstudio-sivuston ja kaavojen avulla. Apuna käytettiin myös SimpleSpectrum-assettia, jonka avulla voitiin vastaanottaa audiospektridataa ja käyttää sitä efektien luomiseen.
Aikaiseksi saatiin toimiva, jatkokehitettävä pilottiversio, joka sisältää erilaisia alueita musiikkikappaleen eri osioihin siirtyessä, erikoisobjekteja ja harjoitusmoodin, jonka avulla voi harjoitella kappaleiden eri osuuksia ennen suoritusta.