Opiskelijaradion varainhankintamenetelmät
Laitinen, Perttu (2021)
Laitinen, Perttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526122
Tiivistelmä
Työssä etsittiin varainhankintamenetelmiä, joita opiskelijaradio LiMu Radio voi käyttää kehittääkseen ja laajentaakseen toimintaansa. Samalla luotiin pohjaa ja näkemystä opiskelijaradion varainhankinnalle yleisesti, mistä muut opiskelijaradiot voivat ottaa tarvittaessa mallia omaan toimintaansa. Lisäksi tutkittiin digitaalisen monetisoinnin mahdollisuuksia LiMu Radion ja yleisesti opiskelijaradion varainhankinnassa.
Varainhankintaan liittyvä teoria kerättiin pääosin yleishyödyllisen ja ei-kaupallisen yhdistyksen näkökulmasta, jotta pystyttiin määrittelemään opiskelijaradion rajoitukset ja säännöt varainhankinnassa. Lisäksi LiMu Radiota haastateltiin, jotta saatiin tietoa sen toiminnasta ja varainhankinnasta.
Tutkimuksessa lähetettiin Google Forms -pohjainen haastattelukyselylomake sähköpostin välityksellä 15:lle Suomessa toimivalle opiskelijaradiolle. Haastatteluun vastasi 6 opiskelijaradiota. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistukturoitua haastattelua. Haastatteluvastauksien analysointiin käytettiin apuna benchmarking-prosessia.
Tärkeimpinä tuloksina selvisi, että mainosten myyminen sisältöönsä oli tärkein ja suosituin opiskelijaradioiden varainhankintamenetelmä, mitä suositellaan myös LiMu Radiolle. Myös erilaisten avustuksien hakeminen tai pienkeräys todettiin kannattavaksi yleisesti sekä LiMu Radiolle. Digitaalinen monetisointi vaatii suuren seuraajakunnan, jos sillä haluaa tienata.
Suurimmat opiskelijaradiot pystyisivät menetelmillä ehkä tienaamaan, mutta LiMu Radion tapauksessa niistä on toistaiseksi hyötyä vain näkyvyyden, tunnettavuuden ja lisäkuuntelijoiden saamisen kannalta. Digitaalisesta monetisoinnista kaivataan lisätutkimusta.
Varainhankintaan liittyvä teoria kerättiin pääosin yleishyödyllisen ja ei-kaupallisen yhdistyksen näkökulmasta, jotta pystyttiin määrittelemään opiskelijaradion rajoitukset ja säännöt varainhankinnassa. Lisäksi LiMu Radiota haastateltiin, jotta saatiin tietoa sen toiminnasta ja varainhankinnasta.
Tutkimuksessa lähetettiin Google Forms -pohjainen haastattelukyselylomake sähköpostin välityksellä 15:lle Suomessa toimivalle opiskelijaradiolle. Haastatteluun vastasi 6 opiskelijaradiota. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistukturoitua haastattelua. Haastatteluvastauksien analysointiin käytettiin apuna benchmarking-prosessia.
Tärkeimpinä tuloksina selvisi, että mainosten myyminen sisältöönsä oli tärkein ja suosituin opiskelijaradioiden varainhankintamenetelmä, mitä suositellaan myös LiMu Radiolle. Myös erilaisten avustuksien hakeminen tai pienkeräys todettiin kannattavaksi yleisesti sekä LiMu Radiolle. Digitaalinen monetisointi vaatii suuren seuraajakunnan, jos sillä haluaa tienata.
Suurimmat opiskelijaradiot pystyisivät menetelmillä ehkä tienaamaan, mutta LiMu Radion tapauksessa niistä on toistaiseksi hyötyä vain näkyvyyden, tunnettavuuden ja lisäkuuntelijoiden saamisen kannalta. Digitaalisesta monetisoinnista kaivataan lisätutkimusta.