Suomalaisen uskomustarinan tuotteistaminen
Eskelinen, Rauno (2021)
Eskelinen, Rauno
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626476
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda toimiva elämyksellinen matkailupalvelu. Matkailupalvelun tyypiksi valikoitui ohjelmapalvelu. Suomalaiset uskomustarinat toimivat työssä kivijalkana. Niitä käytettiin pääaineksina tuotteen rakentamisessa. Tutkimusongelmana oli keksiä, kuinka saada uskomustarina luontevaksi osaksi ohjelmapalvelua, jonka tuli olla elämyksellinen.
Apuna kehittämistehtävässä olivat teorioissa tarkasti esitellyt matkailupalvelun tuotteistamisen malli, ideointimenetelmät, elämyksen neljä ulottuvuutta ja elämyskolmio-malli. Elämyksellinen palvelu on tavallista palvelutuotetta huomattavasti jalostetumpi, joten sen laatiminen on selvästi vaikeampaa. Elämystä ei voi taata asiakkaalle takuuvarmasti, koska elämyksen kokeminen muodostuu vasta asiakkaassa itsessään. Ottamalla elämyksen elementit ja kokemuksen tasot tunnollisesti huomioon tuotteistaessa, voidaan kuitenkin luoda mahdollisimman otolliset puitteet elämyksen synnylle. Ohjelmapalvelun kohderyhmäksi valittiin brittiläiset luonnon ihmeiden metsästäjät. Luovan kirjoittamisen taidoilla muodostettiin juonellinen ohjelmapalvelu. Se sijoittui Kajaanin Akkovaaran metsäpoluille. Tuotoksena työssä syntyi juoni, kartta, tuotekortti ja blueprint.
Opinnäytetyössä kehitettyä ohjelmapalvelua ei aikataulullisista syistä ehditty testaamaan käytännössä, joten tuotteen toimivuudesta ei saatu palautetta. Tulevaisuudessa olisikin kiinnostavaa testata ohjelmapalvelu käytännössä ja tehdä sen jälkeen tarkemmat laskelmat ohjelman kannattavuuden edellytyksistä.
Apuna kehittämistehtävässä olivat teorioissa tarkasti esitellyt matkailupalvelun tuotteistamisen malli, ideointimenetelmät, elämyksen neljä ulottuvuutta ja elämyskolmio-malli. Elämyksellinen palvelu on tavallista palvelutuotetta huomattavasti jalostetumpi, joten sen laatiminen on selvästi vaikeampaa. Elämystä ei voi taata asiakkaalle takuuvarmasti, koska elämyksen kokeminen muodostuu vasta asiakkaassa itsessään. Ottamalla elämyksen elementit ja kokemuksen tasot tunnollisesti huomioon tuotteistaessa, voidaan kuitenkin luoda mahdollisimman otolliset puitteet elämyksen synnylle. Ohjelmapalvelun kohderyhmäksi valittiin brittiläiset luonnon ihmeiden metsästäjät. Luovan kirjoittamisen taidoilla muodostettiin juonellinen ohjelmapalvelu. Se sijoittui Kajaanin Akkovaaran metsäpoluille. Tuotoksena työssä syntyi juoni, kartta, tuotekortti ja blueprint.
Opinnäytetyössä kehitettyä ohjelmapalvelua ei aikataulullisista syistä ehditty testaamaan käytännössä, joten tuotteen toimivuudesta ei saatu palautetta. Tulevaisuudessa olisikin kiinnostavaa testata ohjelmapalvelu käytännössä ja tehdä sen jälkeen tarkemmat laskelmat ohjelman kannattavuuden edellytyksistä.