Nuoret sijoittajiksi: konseptin luominen palvelumuotoilun keinoin
Lohman, Patricia (2021)
Lohman, Patricia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121276969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121276969
Tiivistelmä
Nuorten kasvanut sijoitusinto on ollut laajasti esillä viimeisen vuoden aikana. Tämän innoittamana ja Suomen Osakesäästäjät ry:n toimeksiannosta johdosta opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui kasvattaa yhteiskunnallista tasavertaisuutta saamalla nuoret sijoittamisen pariin, jonka lisäksi ehkäistä tulevien konkarisijoittajien harmitusta ajan menetyksestä ja sen tuomista tuottomahdollisuuksien kadosta. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa lukiolaisten sijoittamista ja aiheen ajatusmaailmaa, selvittää paras tapa lähestyä heidän mahdollisesti kokemiaan ongelmia ja muotoilla näihin ratkaisu.
Tutkimuksessa hyödynnettiin metodologista triangulaatiota, eli kvanti- ja kvalitatiivisen tutkimuksen symbioosia. Viitekehys muodostettiin palvelumuotoilusta ja sijoittamisesta. Palvelumuotoilusta kumpuaa tutkimuksen prosessit sekä työkalut ja menetelmät. Tutkimusprosessissa hyödynnettiin olemassa olevaa tausta-aineistoa, kyselyä, haastatteluja, yhteissuunnittelua, asiakasprofiilia, storyboardeja, moodboardia ja Service Blueprinttiä. Sijoittamisen teoriaa hyödynnettiin kokonaiskuvan rakentamisessa.
Tutkimuksen keskeinen tuotos on äitiysavustuksen uudistamisen konsepti. Konseptia voidaan tosiasiallisesti pitää laajamittaisena ja isona yhteiskunnallisena muutoksena. Sen vuoksi laajaa jatkotutkimusta tulisi tehdä muun muassa nuorten ja lukiolaisten sijoittamisesta ja yhteiskunnan halukkuudesta sekä kyvykkyydestä vastaanottaa tutkimuksessa esitetty konsepti esitetyssä laajuudessaan. The increased desire to invest among youth has been widely publicized over the past year. Inspired by this and the commission by The Finnish Shareholders Association, the aim of the thesis was to develop a solution to decrease social inequality through investing during youth, in addition to preventing future investors from being annoyed by the loss of time and the loss of return opportunities. The purpose of the research is to map out investing among high school students and their thoughts on the topic, to find the best approach to the challenges that they may face and to develop a solution to these problems.
The study utilized methodological triangulation, or the symbiosis of quantitative and qualitative research. The framework was formed from service design and investing. Research processes, tools and methods emanates from service design. The research process utilized existing material, a survey, interviews, co-designing, customer profiling, storyboards, a moodboard and a Service Blueprint. Investment theory was utilized in forming the overall picture.
The key output of the study is a concept of maternity allowance reform. The concept can, in fact, be seen as a large-scale and major societal change. Therefore, extensive further research should be carried out into, among other things, the investing among youth and high school students as well as the willingness and ability of society to receive the concept in the extent which is presented in this study.
Tutkimuksessa hyödynnettiin metodologista triangulaatiota, eli kvanti- ja kvalitatiivisen tutkimuksen symbioosia. Viitekehys muodostettiin palvelumuotoilusta ja sijoittamisesta. Palvelumuotoilusta kumpuaa tutkimuksen prosessit sekä työkalut ja menetelmät. Tutkimusprosessissa hyödynnettiin olemassa olevaa tausta-aineistoa, kyselyä, haastatteluja, yhteissuunnittelua, asiakasprofiilia, storyboardeja, moodboardia ja Service Blueprinttiä. Sijoittamisen teoriaa hyödynnettiin kokonaiskuvan rakentamisessa.
Tutkimuksen keskeinen tuotos on äitiysavustuksen uudistamisen konsepti. Konseptia voidaan tosiasiallisesti pitää laajamittaisena ja isona yhteiskunnallisena muutoksena. Sen vuoksi laajaa jatkotutkimusta tulisi tehdä muun muassa nuorten ja lukiolaisten sijoittamisesta ja yhteiskunnan halukkuudesta sekä kyvykkyydestä vastaanottaa tutkimuksessa esitetty konsepti esitetyssä laajuudessaan.
The study utilized methodological triangulation, or the symbiosis of quantitative and qualitative research. The framework was formed from service design and investing. Research processes, tools and methods emanates from service design. The research process utilized existing material, a survey, interviews, co-designing, customer profiling, storyboards, a moodboard and a Service Blueprint. Investment theory was utilized in forming the overall picture.
The key output of the study is a concept of maternity allowance reform. The concept can, in fact, be seen as a large-scale and major societal change. Therefore, extensive further research should be carried out into, among other things, the investing among youth and high school students as well as the willingness and ability of society to receive the concept in the extent which is presented in this study.