Urheiluseuran sponsorihankinta ja digitaalinen markkinointiviestintä : case: Nastolan Kiekko
Alastalo, Jesse (2012)
Alastalo, Jesse
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917215
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sponsoriyhteistyötä, sponsorihankintaa ja digitaalista markkinointiviestintää. Työ on rajattu koskemaan pelkästään urheilussa tapahtuvaa sponsorointia. Aihetta tarkastellaan pääosin urheiluseuran näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, kuinka urheiluseuran tulisi tehdä sponsorihankintaa ja miten se voi käyttää digitaalista markkinointiviestintää siinä apuna.
Nykypäivän eri mediat ovat täynnä yritysten logojen täyttämiä urheilijoita. Varusteet ovat selkeästi merkattu valmistajansa mukaan ja kilpa-asut ovat täynnä eri yritysten logoja. Laittamalla logonsa urheilijan rintaan, pyrkii yritys saamaan näkyvyyttä ja kehittämään brändiään ja imagoaan toivomaansa suuntaan. Mitä urheilija tästä sitten hyötyy? Yritys tietysti maksaa urheilijalle tästä saamastaan näkyvyydestä ja näin urheilija kattaa omia kulujaan urheilun parissa. Sponsorointi on kuitenkin nykyään parhaimmillaan paljon enemmän kuin pelkkää näkyvyyttä ja sponsoroinnin yhteydessä puhutaankin entistä useammin yhteistyöstä urheilijan ja yrityksen välillä. Toimiakseen tämä yhteistyö vaatii kuitenkin aktiivista toimintaa molemmilta osapuolilta.
Kuinka pieni seura sitten pystyy hankkimaan rajatuilla resursseilla itselleen tarvittavaa näkyvyyttä, jotta se hyödyntää myös sponsoroivaa yritystä? Tähän ongelmaan on vasta viime vuosina tullut ratkaisu, digitaalinen markkinointi. Facebookia käyttää nykyään yli miljoona suomalaista ja kun mukaan otetaan muutkin sosiaalisen median sovellukset, kaksinkertaistuu luku saman tien. Facebookissa ja Twitterissä mainostamalla löytää siis miljoonia ihmisiä ja mikä hienointa, kaikki on ilmaista. Kyse on kohdentamisesta sekä jakamaan kiinnostavan viestin luomisesta ja loppupelissä tietysti myös sponsoroivan yrityksen liittämistä tähän markkinointiviestintään.
Tämän opinnäytetyön empiirisessä osuudessa luodaan teoriaosuuden pohjalta selkeä suunnitelma tehokkaaseen sponsorihankintaan jääkiekkoseura Nastolan Kiekolle. Samalla seuran markkinointiviestintä päivitetään vuoden 2012 vaativalle tasolle, jotta seura ja sen sponsorit saisivat mahdollisimman laajan näkyvyyden.
Nykypäivän eri mediat ovat täynnä yritysten logojen täyttämiä urheilijoita. Varusteet ovat selkeästi merkattu valmistajansa mukaan ja kilpa-asut ovat täynnä eri yritysten logoja. Laittamalla logonsa urheilijan rintaan, pyrkii yritys saamaan näkyvyyttä ja kehittämään brändiään ja imagoaan toivomaansa suuntaan. Mitä urheilija tästä sitten hyötyy? Yritys tietysti maksaa urheilijalle tästä saamastaan näkyvyydestä ja näin urheilija kattaa omia kulujaan urheilun parissa. Sponsorointi on kuitenkin nykyään parhaimmillaan paljon enemmän kuin pelkkää näkyvyyttä ja sponsoroinnin yhteydessä puhutaankin entistä useammin yhteistyöstä urheilijan ja yrityksen välillä. Toimiakseen tämä yhteistyö vaatii kuitenkin aktiivista toimintaa molemmilta osapuolilta.
Kuinka pieni seura sitten pystyy hankkimaan rajatuilla resursseilla itselleen tarvittavaa näkyvyyttä, jotta se hyödyntää myös sponsoroivaa yritystä? Tähän ongelmaan on vasta viime vuosina tullut ratkaisu, digitaalinen markkinointi. Facebookia käyttää nykyään yli miljoona suomalaista ja kun mukaan otetaan muutkin sosiaalisen median sovellukset, kaksinkertaistuu luku saman tien. Facebookissa ja Twitterissä mainostamalla löytää siis miljoonia ihmisiä ja mikä hienointa, kaikki on ilmaista. Kyse on kohdentamisesta sekä jakamaan kiinnostavan viestin luomisesta ja loppupelissä tietysti myös sponsoroivan yrityksen liittämistä tähän markkinointiviestintään.
Tämän opinnäytetyön empiirisessä osuudessa luodaan teoriaosuuden pohjalta selkeä suunnitelma tehokkaaseen sponsorihankintaan jääkiekkoseura Nastolan Kiekolle. Samalla seuran markkinointiviestintä päivitetään vuoden 2012 vaativalle tasolle, jotta seura ja sen sponsorit saisivat mahdollisimman laajan näkyvyyden.