Kotihoidon asiakkaan tiedonkulku erikoissairaanhoidon ja kotihoidon välillä : toimintamallin kehittäminen Apotin työkoritoiminnallisuutta hyödyntäen
Nieminen, Laura; Pessi, Anne-Maarit (2021)
Nieminen, Laura
Pessi, Anne-Maarit
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626539
Tiivistelmä
Väestön voimakas ikääntyminen haastaa sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoita tarkastelemaan hoitoketjujen toimintaa tiedonkulun näkökulmasta. Kotihoidon asiakkaan hoitoon liittyvät tiedot eivät aina kulje organisaatioiden välillä. Toimimaton tiedonkulku on uhka kotihoidon asiakkaan hoidon jatkuvuudelle ja potilasturvallisuudelle. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa kotihoidon asiakkaan tiedonkulkua erikoissairaanhoidon ja kotihoidon välillä sekä lisätä yhteistyötä ja ymmärrystä toimijoiden välille. Tavoitteena oli luoda tiedonkulun toimintamalli, joka hyödyntää Apotti-järjestelmän työkoritoiminnallisuuden sähköistä viestintää.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineisto muodostui kolmessa työpajassa, joihin oli kutsuttu osallistujia erikoissairaanhoidon vuodeosastolta sekä kotihoidosta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla se kolmeen pääteemaan: tiedonkulun ongelmat, tärkeä tieto ja työkoriviestintä sekä niiden alateemoihin. Tiedonkulun ongelmista korostuivat huono tavoitettavuus sekä puuttuva, virheellinen tai liian myöhään saatu tieto. Aineiston sekä aiemman tutkimustiedon pohjalta luotiin sähköiseen viestintään perustuva tiedonkulun toimintamalli. Malli sisältää ISBARia mukailevan ja viestintää rakenteellisesti ohjaavan rungon, jonka sisältö on laadittu aineiston pohjalta.
Toimintamallilla on edellytykset vastata tiedonkulun ongelmiin sekä parantaa kotihoidon asiakkaan tiedonkulkua, hoidon jatkuvuutta ja potilasturvallisuutta. Käyttöönotto edellyttää organisaatioissa valmistelua ja yhteisiä päätöksiä yli organisaatiorajojen. Työntekijät tarvitsevat perehdytystä viestintään, ISBAR-raportointimenetelmän ja sähköisen työkorin käyttöön sekä toimintamallin työnkulkuihin, jotta käyttöönotto onnistuu turvallisesti. The strong aging of the population challenges social and health care operators to look at the functioning of care chains from the perspective of the flow of information. Information related to the care of a home care client does not always flow between organizations. A dysfunctional flow of information is a threat to the continuity of care and patient safety of the home care client. The purpose of this thesis was to improve the flow of information between specialized medical care and home care and to increase co-operation and understanding between actors. The aim was to create an operating model for the flow of information that utilizes the electronic communication of the Apotti systems in basket functionality.
This thesis used an action research approach. The data consisted of three workshops in which participants from the inpatient ward of specialized medical care and home care had been invited. The data was analyzed by thematizing it into three main themes: problems with the flow of information, important information and in basket communication, and their sub-themes. The most significant problems with the flow of information were poor availability and missing, incorrect or late information. An operating model for the flow of information based on electronic communication was created based on the data and previous research data. The model includes an ISBAR-compliant framework that structurally guides communication, the content of which is based on the data.
The operating model has the prerequisites to respond to the problems of information flow and to improve the information flow of the home care client, the continuity of care and patient safety. Deployment requires preparation and joint decisions between the organizations. Employees need training in communication, the use of the ISBAR reporting method and the electronic in basket functionality, and the workflow of the operating model in order to ensure a successful implementation.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineisto muodostui kolmessa työpajassa, joihin oli kutsuttu osallistujia erikoissairaanhoidon vuodeosastolta sekä kotihoidosta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla se kolmeen pääteemaan: tiedonkulun ongelmat, tärkeä tieto ja työkoriviestintä sekä niiden alateemoihin. Tiedonkulun ongelmista korostuivat huono tavoitettavuus sekä puuttuva, virheellinen tai liian myöhään saatu tieto. Aineiston sekä aiemman tutkimustiedon pohjalta luotiin sähköiseen viestintään perustuva tiedonkulun toimintamalli. Malli sisältää ISBARia mukailevan ja viestintää rakenteellisesti ohjaavan rungon, jonka sisältö on laadittu aineiston pohjalta.
Toimintamallilla on edellytykset vastata tiedonkulun ongelmiin sekä parantaa kotihoidon asiakkaan tiedonkulkua, hoidon jatkuvuutta ja potilasturvallisuutta. Käyttöönotto edellyttää organisaatioissa valmistelua ja yhteisiä päätöksiä yli organisaatiorajojen. Työntekijät tarvitsevat perehdytystä viestintään, ISBAR-raportointimenetelmän ja sähköisen työkorin käyttöön sekä toimintamallin työnkulkuihin, jotta käyttöönotto onnistuu turvallisesti.
This thesis used an action research approach. The data consisted of three workshops in which participants from the inpatient ward of specialized medical care and home care had been invited. The data was analyzed by thematizing it into three main themes: problems with the flow of information, important information and in basket communication, and their sub-themes. The most significant problems with the flow of information were poor availability and missing, incorrect or late information. An operating model for the flow of information based on electronic communication was created based on the data and previous research data. The model includes an ISBAR-compliant framework that structurally guides communication, the content of which is based on the data.
The operating model has the prerequisites to respond to the problems of information flow and to improve the information flow of the home care client, the continuity of care and patient safety. Deployment requires preparation and joint decisions between the organizations. Employees need training in communication, the use of the ISBAR reporting method and the electronic in basket functionality, and the workflow of the operating model in order to ensure a successful implementation.