Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Yli 55-vuotiaiden pitkäaikaistyöttömien osallistaminen KEHA-keskuksessa tapahtuvaan työllistymistä edistävien palveluiden kehittämiseen
West, Päivi (2021)
West, Päivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626517
Tiivistelmä
Palveluiden asiakaslähtöisen kehittämisen lisäksi kansalaisten osallisuuden lisääminen on hyvin ajankohtainen teema, joka on esillä koko valtakunnan tasolla. Osallistamalla palvelujen käyttäjiä palveluiden kehittämiseen tavoitellaan laadukkaita ja tehokkaita palveluita, jotka vastaavat todellisiin tarpeisiin. Toisaalta ottamalla heikommassa asemassa olevia asiakkaita mukaan palvelujen kehittämiseen pyritään myös luomaan asiakkaille merkityksellisyyden ja kuulluksi tulemisen kokemuksia. Erityisesti pitkäaikaistyöttömillä esiintyy arvottomuuden kokemuksia ja he hyötyisivät arvostuksen lisääntymisestä ja mahdollisuuksista osallistumiseen ja vaikuttamiseen.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä KEHA-keskuksen kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten yli 55-vuotiaiden pitkäaikaistyöttömien osallisuutta voitaisiin lisätä työllistymistä edistävien palveluiden (TE-palvelut) kehittämisessä. Asiaa tarkasteltiin KEHA-keskuksen näkökulmasta ja alkuperäisenä tavoitteena oli myös luoda KEHA-keskukselle malleja pitkäaikaistyöttömien osallistamiseen.
Opinnäytetyön teoriapohja koostuu osallisuuden ja osallistamisen teemojen käsittelystä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä perehdytään yhteiskehittämisessä huomioitaviin asioihin ja tarkastellaan, keitä ovat yli 55-vuotiaat pitkäaikaistyöttömät. Opinnäytetyö edustaa tutkimusavusteista kehittämistoimintaa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastattelujen lisäksi pitkäaikaistyöttömien osallisuuden lisäämistä käsiteltiin kahdessa asiantuntijatyöpajassa.
Prosessin aikana kävi ilmi, että KEHA-keskus on asiakkaiden osallistamisessa vielä melko alkuvaiheessa. KEHA-keskuksen roolia TE-palveluiden kehittämisessä tulisi selkiyttää. Lisäksi KEHA-keskukselle tulisi tarjota resursseja asiakkaiden osallistamiseen. Toisaalta kävi myös ilmi, että yksi suurimmista asiakkaiden osallistamisen haasteista liittyy asiakkaiden rekrytoimiseen kehittämistoimintaan. KEHA-keskuksella ei ole omaa asiakasrajapintaa, joten asiakkaita on tullut hankkia välikäsien kautta. Asiakashankintaan tulisi siis löytää uusia kanavia ja malleja.
Opinnäytetyön tuloksissa käsitellään myös asioita, joita yhteiskehittämisprosessissa tulee huomioida. Näistä tärkeimpänä on varmistaa, että asiakkailla on kehittämisprosessissa tosiasiallisia mahdollisuuksia vaikuttaa. Kehittämisprosessin tulisi myös olla selkeä ja joustava ja perustua luottamukselliseen sekä kunnioittavaan vuorovaikutukseen. Kehittämisprosessissa tulee lisäksi huolehtia jatkuvasta palautteen annosta ja prosessia tulee arvioida säännöllisesti.
Jatkossa olisi olennaista selvittää mitä väyliä pitkin asiakkaita olisi mahdollista saada mukaan KEHA-keskuksessa tapahtuvaan kehittämistoimintaan. Tässä olisi tärkeää selvittää myös pitkäaikaistyöttömien omia näkemyksiä siitä, mitkä asiat heitä motivoisi osallistumaan kehittämiseen.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä KEHA-keskuksen kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten yli 55-vuotiaiden pitkäaikaistyöttömien osallisuutta voitaisiin lisätä työllistymistä edistävien palveluiden (TE-palvelut) kehittämisessä. Asiaa tarkasteltiin KEHA-keskuksen näkökulmasta ja alkuperäisenä tavoitteena oli myös luoda KEHA-keskukselle malleja pitkäaikaistyöttömien osallistamiseen.
Opinnäytetyön teoriapohja koostuu osallisuuden ja osallistamisen teemojen käsittelystä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä perehdytään yhteiskehittämisessä huomioitaviin asioihin ja tarkastellaan, keitä ovat yli 55-vuotiaat pitkäaikaistyöttömät. Opinnäytetyö edustaa tutkimusavusteista kehittämistoimintaa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastattelujen lisäksi pitkäaikaistyöttömien osallisuuden lisäämistä käsiteltiin kahdessa asiantuntijatyöpajassa.
Prosessin aikana kävi ilmi, että KEHA-keskus on asiakkaiden osallistamisessa vielä melko alkuvaiheessa. KEHA-keskuksen roolia TE-palveluiden kehittämisessä tulisi selkiyttää. Lisäksi KEHA-keskukselle tulisi tarjota resursseja asiakkaiden osallistamiseen. Toisaalta kävi myös ilmi, että yksi suurimmista asiakkaiden osallistamisen haasteista liittyy asiakkaiden rekrytoimiseen kehittämistoimintaan. KEHA-keskuksella ei ole omaa asiakasrajapintaa, joten asiakkaita on tullut hankkia välikäsien kautta. Asiakashankintaan tulisi siis löytää uusia kanavia ja malleja.
Opinnäytetyön tuloksissa käsitellään myös asioita, joita yhteiskehittämisprosessissa tulee huomioida. Näistä tärkeimpänä on varmistaa, että asiakkailla on kehittämisprosessissa tosiasiallisia mahdollisuuksia vaikuttaa. Kehittämisprosessin tulisi myös olla selkeä ja joustava ja perustua luottamukselliseen sekä kunnioittavaan vuorovaikutukseen. Kehittämisprosessissa tulee lisäksi huolehtia jatkuvasta palautteen annosta ja prosessia tulee arvioida säännöllisesti.
Jatkossa olisi olennaista selvittää mitä väyliä pitkin asiakkaita olisi mahdollista saada mukaan KEHA-keskuksessa tapahtuvaan kehittämistoimintaan. Tässä olisi tärkeää selvittää myös pitkäaikaistyöttömien omia näkemyksiä siitä, mitkä asiat heitä motivoisi osallistumaan kehittämiseen.