Kylmästä kiinnostava tapahtumamatkailutuote : tapahtumamatkailukysely keskieurooppalaisille matkanjärjestäjille
Määttä, Inkeri (2009)
Määttä, Inkeri
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276364
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan keskieurooppalaisten matkanjärjestäjien kiinnostusta suomalaisia tapahtumia kohtaan ja sitä, onko kiinnostusta niin paljon, että tapahtumien pohjalta voitaisiin kehittää todellista Suomeen suuntautuvaa tapahtumamatkailua jo melko hyvin toimivan kesätapahtumakauden ulkopuolella. Lahtelaisten matkailualan toimijoiden tarpeesta syntyneen aiheen toimeksiantajana on Lahden ammattikorkeakoulun Matkailun alan hallinnoima Ice Event -projekti.
Tutkimuksessa halutaan selvittää, voiko kesäkauden ulkopuolelle ja kylmään liittyvän tematiikan ympärille kehittää uusia, kiinnostavia tapahtumatuotteita ja tätä kautta kehittää tapahtumamatkailua kokonaisuutena. Samalla etsitään uusia ajatuksia Lahden seudun tapahtumamatkailun kehittämiseksi.
Tutkimusaineistoa on kerätty saksalaisilta, ranskalaisilta ja englantilaisilta matkanjärjestäjiltä, jotka ovat jo entuudestaan olleet tekemisissä Suomeen suuntautuvan matkailun kanssa. Tutkimus koskee vain suuria ja keskisuuria matkanjärjestäjiä, joiden toimintaan kuuluu laaja-alaista matkailua. Tutkimuksen otos kerättiin Matkailun edistämiskeskuksen MEK:n ylläpitämän Visit Finland - Internet-sivuston kautta. Kyselylomake suunniteltiin ja toteutettiin Webropol- aineistonkeruuohjelmalla.
Vastausprosentti oli hyvin alhainen, joten tutkimustuloksia ei voi yleistää. Tämä huomioiden tutkimustuloksista voidaan kuitenkin todeta, että tapahtumilla on potentiaalia nousta toimiviksi matkailutuotteiksi etenkin syyskaudella ja varsinaisen talvikauden vahvistajina. Suomen tapahtumamatkailun brändi on heikko. Kylmyys kiinnostaa, samoin valmiit tapahtumapaketit, mutta markkinoinnin aikataulutukseen pitää kiinnittää paljon huomiota. Matkailupaketointiin ei kaivattu mitään erikoisuuksia. Suomessa halutaan viettää, keskimäärin viikko kerrallaan ja monipuoliset aktiviteetit kiinnostavat peruspaketin lisänä.
Tutkimuksessa halutaan selvittää, voiko kesäkauden ulkopuolelle ja kylmään liittyvän tematiikan ympärille kehittää uusia, kiinnostavia tapahtumatuotteita ja tätä kautta kehittää tapahtumamatkailua kokonaisuutena. Samalla etsitään uusia ajatuksia Lahden seudun tapahtumamatkailun kehittämiseksi.
Tutkimusaineistoa on kerätty saksalaisilta, ranskalaisilta ja englantilaisilta matkanjärjestäjiltä, jotka ovat jo entuudestaan olleet tekemisissä Suomeen suuntautuvan matkailun kanssa. Tutkimus koskee vain suuria ja keskisuuria matkanjärjestäjiä, joiden toimintaan kuuluu laaja-alaista matkailua. Tutkimuksen otos kerättiin Matkailun edistämiskeskuksen MEK:n ylläpitämän Visit Finland - Internet-sivuston kautta. Kyselylomake suunniteltiin ja toteutettiin Webropol- aineistonkeruuohjelmalla.
Vastausprosentti oli hyvin alhainen, joten tutkimustuloksia ei voi yleistää. Tämä huomioiden tutkimustuloksista voidaan kuitenkin todeta, että tapahtumilla on potentiaalia nousta toimiviksi matkailutuotteiksi etenkin syyskaudella ja varsinaisen talvikauden vahvistajina. Suomen tapahtumamatkailun brändi on heikko. Kylmyys kiinnostaa, samoin valmiit tapahtumapaketit, mutta markkinoinnin aikataulutukseen pitää kiinnittää paljon huomiota. Matkailupaketointiin ei kaivattu mitään erikoisuuksia. Suomessa halutaan viettää, keskimäärin viikko kerrallaan ja monipuoliset aktiviteetit kiinnostavat peruspaketin lisänä.