Jukolan Pilotit ry:n turvallisuuskulttuurin kehittäminen
Pulkkinen, Petri (2021)
Pulkkinen, Petri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626612
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja Jukolan Pilotit ry on Hyvinkään lentokentällä operoiva lentokerho, joka on viime vuosien aikana kasvanut voimakkaasti ja on tällä hetkellä jäsenien ja lentokoneiden määrällä mitattuna yksi Suomen suurimmista lentokerhoista. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Jukolan Pilotit ry:n turvallisuuskulttuurin nykytila, sekä laatia saatujen tuloksien pohjalta toimintaan liittyvät kehitysehdotukset.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu turvallisuus- ja organisaatiokulttuuria käsittelevistä tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Turvallisuuskulttuuria tarkastellaan Reimanin, Oedewaldin ja Pietikäisen (2008) laatiman mallin kautta, jossa turvallisuuskulttuurin katsotaan koostuvan kolmesta eri osa-alueesta: organisatoristisista ulottuvuuksista, psykologisista ulottuvuuksista sekä sosiaalisista prosesseista.
Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin menetelmätriangulaatiota. Dokumenttianalyysin avulla analysoitiin raportoidut poikkeama- ja vaaratilanteet, internet-pohjaisella kyselylomakkeella selvitettiin jäsenistön mielipiteitä turvallisuuskulttuuriin liittyvistä osa-alueista ja haastatteluilla hankittiin tarkennuksia aikaisemmin kerättyyn tietoon liittyen.
Analyysin perusteella voidaan olettaa, että Jukolan Pilottien turvallisuuskulttuuri on pääosin hyvällä tasolla. Kehitettävää löytyy muun muassa uusien jäsenien perehdytykseen, kerhomenetelmien noudattamiseen sekä lentokoneiden vikakirjauksiin liittyen. Havaittujen puutteiden korjaamiseksi opinnäytetyö antaa kolme kehitysehdotusta.
Ensimmäiseksi perehdytystä antavien henkilöiden toiminta tulisi yhtenäistää vastaamaan kerhon virallisia menetelmiä. Toiseksi kerhon lentotoiminnassa tulisi ottaa käyttöön minimivarusteluettelot ja vikojen kirjaukseen kouluttaa yhtenäinen, viranomaisvaatimustenmukainen toimintamalli. Kolmanneksi tietoisuutta kerhomenetelmistä tulisi lisätä järjestämällä määräajoin seminaareja, joissa kerrataan ja käsitellään ajankohtaisia poikkeamia kerhomenetelmiin liittyen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu turvallisuus- ja organisaatiokulttuuria käsittelevistä tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Turvallisuuskulttuuria tarkastellaan Reimanin, Oedewaldin ja Pietikäisen (2008) laatiman mallin kautta, jossa turvallisuuskulttuurin katsotaan koostuvan kolmesta eri osa-alueesta: organisatoristisista ulottuvuuksista, psykologisista ulottuvuuksista sekä sosiaalisista prosesseista.
Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin menetelmätriangulaatiota. Dokumenttianalyysin avulla analysoitiin raportoidut poikkeama- ja vaaratilanteet, internet-pohjaisella kyselylomakkeella selvitettiin jäsenistön mielipiteitä turvallisuuskulttuuriin liittyvistä osa-alueista ja haastatteluilla hankittiin tarkennuksia aikaisemmin kerättyyn tietoon liittyen.
Analyysin perusteella voidaan olettaa, että Jukolan Pilottien turvallisuuskulttuuri on pääosin hyvällä tasolla. Kehitettävää löytyy muun muassa uusien jäsenien perehdytykseen, kerhomenetelmien noudattamiseen sekä lentokoneiden vikakirjauksiin liittyen. Havaittujen puutteiden korjaamiseksi opinnäytetyö antaa kolme kehitysehdotusta.
Ensimmäiseksi perehdytystä antavien henkilöiden toiminta tulisi yhtenäistää vastaamaan kerhon virallisia menetelmiä. Toiseksi kerhon lentotoiminnassa tulisi ottaa käyttöön minimivarusteluettelot ja vikojen kirjaukseen kouluttaa yhtenäinen, viranomaisvaatimustenmukainen toimintamalli. Kolmanneksi tietoisuutta kerhomenetelmistä tulisi lisätä järjestämällä määräajoin seminaareja, joissa kerrataan ja käsitellään ajankohtaisia poikkeamia kerhomenetelmiin liittyen.