Valmennuksen oppijalähtöinen kehittäminen : case: Ytimeen-valmennuksen suunnittelu finanssialan yritykselle
Partonen, Emmi (2021)
Partonen, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626598
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli valmennuksen oppijalähtöinen kehittäminen finanssialan yritykselle. Työssä tutkittiin sitä, miten palvelumuotoilua ja muotoiluajattelua voi hyödyntää oppijalähtöisen valmennuksen suunnittelussa. Kehittämistyö kohdistui Yritys X:n sisäiseen valmennukseen, jota tässä työssä kutsutaan nimellä ”Ytimeen-valmennus”. Työn tarkoituksena oli hankkia syvällinen ymmärrys oppijoiden tarpeista, haluista ja odotuksista sekä määritellä liiketoiminnan tavoitteet ja reunaehdot valmennukselle.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui kolmen kokonaisuuden ympärille. Ensin tarkasteltiin yleisesti muotoiluajattelua ja sen hyödyntämistä oppimisen suunnittelussa. Toisena tarkasteltiin liiketoiminnallisten tarpeiden sekä valmennuksiin liittyvien rajoituksien määrittelyä oppimisen suunnittelussa. Kolmannessa kokonaisuudessa tarkasteltiin oppijalähtöisyyttä ja oppijoiden tarpeita oppimisen suunnittelussa.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena palvelumuotoilusta tuttuja menetelmiä hyödyntämällä. Aineisto kerättiin kirjallisista lähteistä, kyselystä sekä osallistavasta työpajasta. Kehittämistyön kohdejoukkona oli Yritys X:n kuudesta työntekijästä koostuva valmennusryhmä.
Työn lopputuloksena syntyi tehty ongelman määrittely, oppimistavoitteet ja syvällinen ymmärrys oppijoiden tarpeista ja haluista. Tuloksia tullaan hyödyntämään suunnittelupohjana Ytimeen-valmennuksen kehittämisprosessin seuraavassa vaiheessa. Lisäksi tuloksena syntyi ”Tavoitteiden ja oppijaymmärryksen muistilista”, jota Yritys X voi jatkossa hyödyntää valmennusten suunnittelussa.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui kolmen kokonaisuuden ympärille. Ensin tarkasteltiin yleisesti muotoiluajattelua ja sen hyödyntämistä oppimisen suunnittelussa. Toisena tarkasteltiin liiketoiminnallisten tarpeiden sekä valmennuksiin liittyvien rajoituksien määrittelyä oppimisen suunnittelussa. Kolmannessa kokonaisuudessa tarkasteltiin oppijalähtöisyyttä ja oppijoiden tarpeita oppimisen suunnittelussa.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena palvelumuotoilusta tuttuja menetelmiä hyödyntämällä. Aineisto kerättiin kirjallisista lähteistä, kyselystä sekä osallistavasta työpajasta. Kehittämistyön kohdejoukkona oli Yritys X:n kuudesta työntekijästä koostuva valmennusryhmä.
Työn lopputuloksena syntyi tehty ongelman määrittely, oppimistavoitteet ja syvällinen ymmärrys oppijoiden tarpeista ja haluista. Tuloksia tullaan hyödyntämään suunnittelupohjana Ytimeen-valmennuksen kehittämisprosessin seuraavassa vaiheessa. Lisäksi tuloksena syntyi ”Tavoitteiden ja oppijaymmärryksen muistilista”, jota Yritys X voi jatkossa hyödyntää valmennusten suunnittelussa.