Opas huoltajille lapsen monikielisyyden tukemiseen
Löfgren, Linda; Le, Nhung (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Löfgren, Linda
Le, Nhung
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726675
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä, jossa tarkoituksena oli luoda opas huoltajille lapsen monikielisyyden tukemiseen yhteistyössä yksityisen varhaiskasvatusyksikön kanssa. Tarkoituksena oli luoda asiakaslähtöinen työkalu, jota varhaiskasvatuksen henkilöstö voi käyttää yhteistyössä huoltajien kanssa. Oppaan tavoitteena on lisätä varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lasten huoltajien tietämystä lapsen monikielisen kehityksen tukemisessa, sekä selkeyttää huoltajille varhaiskasvatuksen toimintatapoja lapsen kielen kehityksen tukemisessa. Opas toimii hyvänä työkaluna kodin ja varhaiskasvatuksen välisessä keskustelussa koskien toimintatapoja.
Kulttuurien ja kielien moninaisuus lisääntyy yhteiskunnassa vuosittain ja tämä koskettaa myös varhaiskasvatusympäristöä. Varhaiskasvatuksen henkilöstöltä vaaditaan ymmärrystä erilaisista kulttuuritaustoista lähtöisin olevista perheistä ja sensitiivisyyttä heidän kanssaan rakennettavaa laadukasta yhteistyötä koskien. Varhaiskasvatuksen henkilöstön suhtautuminen lasten monikielisyyteen ja kielen kehitykseen vaikuttaa merkitsevästi perheiden ajatuksiin omasta äidinkielestä ja lapsen monikielisestä kasvatuksesta.
Opinnäytetyön keskeisessä tietoperustassa käydään läpi määritelmiä koskien äidinkieltä, kielen kehitystä ja oppimista, kaksi- ja monikielisyyttä, kielen kulttuurillista ja identiteetin viitekehystä, sekä varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatuksen kielten rikkaan maailman määritelmää. Opinnäytetyö sisältää myös tietoa eri äidinkielten määrien kasvuista ja puhutuimmista
äidinkielistä Suomessa.
Kehittämistehtävässä hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessia, jonka tarkoituksena oli innovoida uusia toimintamenetelmiä varhaiskasvatusympäristöön ja hyödyntämään yhteistyökumppania, heidän henkilöstöään ja huoltajia. Tiedonkeruun menetelmänä kehittämistyössä hyödynnettiin kyselyjä, joita toteutettiin kahtena erillisenä kertana parhaan mahdollisen oppaan koontia varten. Ensimmäisen kyselyn tarkoituksena oli kerätä kokonaiskuva oppaaseen toivousta materiaalista ja lähteä työstämään opasta saatujen tietojen pohjalta. Toisen kyselyn tarkoituksena oli kerätä palautetta oppaan rakenteesta, ulkoasusta ja käyttökelpoisuudesta.
Molemmat kyselyt toteutettiin sekä suomeksi että englanniksi.
Yhteistyökumppanin asiakasperheiden huoltajilta saatujen kyselyiden vastausten ja kerättyjen teoreettisen aineiston pohjalta syntyi yhteistyökumppanin käyttöön opas lapsen monikielisyyden tukemiseen huoltajille. Opas luotiin sähköiseksi alustaksi sen monikäyttöisyyden vuoksi.
Oppaat luotiin sekä englanniksi että suomeksi yhteistyökumppanin asiakaskunnan johdosta.
Kulttuurien ja kielien moninaisuus lisääntyy yhteiskunnassa vuosittain ja tämä koskettaa myös varhaiskasvatusympäristöä. Varhaiskasvatuksen henkilöstöltä vaaditaan ymmärrystä erilaisista kulttuuritaustoista lähtöisin olevista perheistä ja sensitiivisyyttä heidän kanssaan rakennettavaa laadukasta yhteistyötä koskien. Varhaiskasvatuksen henkilöstön suhtautuminen lasten monikielisyyteen ja kielen kehitykseen vaikuttaa merkitsevästi perheiden ajatuksiin omasta äidinkielestä ja lapsen monikielisestä kasvatuksesta.
Opinnäytetyön keskeisessä tietoperustassa käydään läpi määritelmiä koskien äidinkieltä, kielen kehitystä ja oppimista, kaksi- ja monikielisyyttä, kielen kulttuurillista ja identiteetin viitekehystä, sekä varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatuksen kielten rikkaan maailman määritelmää. Opinnäytetyö sisältää myös tietoa eri äidinkielten määrien kasvuista ja puhutuimmista
äidinkielistä Suomessa.
Kehittämistehtävässä hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessia, jonka tarkoituksena oli innovoida uusia toimintamenetelmiä varhaiskasvatusympäristöön ja hyödyntämään yhteistyökumppania, heidän henkilöstöään ja huoltajia. Tiedonkeruun menetelmänä kehittämistyössä hyödynnettiin kyselyjä, joita toteutettiin kahtena erillisenä kertana parhaan mahdollisen oppaan koontia varten. Ensimmäisen kyselyn tarkoituksena oli kerätä kokonaiskuva oppaaseen toivousta materiaalista ja lähteä työstämään opasta saatujen tietojen pohjalta. Toisen kyselyn tarkoituksena oli kerätä palautetta oppaan rakenteesta, ulkoasusta ja käyttökelpoisuudesta.
Molemmat kyselyt toteutettiin sekä suomeksi että englanniksi.
Yhteistyökumppanin asiakasperheiden huoltajilta saatujen kyselyiden vastausten ja kerättyjen teoreettisen aineiston pohjalta syntyi yhteistyökumppanin käyttöön opas lapsen monikielisyyden tukemiseen huoltajille. Opas luotiin sähköiseksi alustaksi sen monikäyttöisyyden vuoksi.
Oppaat luotiin sekä englanniksi että suomeksi yhteistyökumppanin asiakaskunnan johdosta.