Markkinoinnin strateginen suunnittelu : case: YogaROCKS Oy
Hiltunen, Antti (2012)
Hiltunen, Antti
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917243
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on strateginen markkinointisuunnitelma kaksi vuotta toimineelle liikunta-alan pienyritykselle. Työssä käsitellään markkinointisuunnitelman suurimmat osa-alueet yleisellä tasolla, mutta painopiste on uusilla markkinointitoimenpiteillä.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on, miten luodaan tehokas markkinointisuunnitelma kaksi vuotta toimineelle yritykselle ja mitä se pitää sisällään. Työn tavoitteena on antaa yritykselle työkalut tehokkaan markkinointisuunnitelman toteuttamiseen ja hankkia yritykselle käyttökelpoista tietoa markkinoista, markkinoilla toimivista kilpailijoista, kohderyhmistä ja niiden ostokäyttäytymisestä. Näiden tietojen pohjalta yritykselle luodaan markkinointistrategia ja toteuttamissuunnitelma.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tutkimusta ja kirjoituspöytätutkimusta, jolla tässä yhteydessä tarkoitetaan yrityksen toiminnasta tekijän itse keräämien tietojen hyödyntämistä. Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinointisuunnittelun teoriaa lähtökohta-analyyseistä markkinoinnin kilpailukeinoihin. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Empiriaosuutta varten haastateltiin kohdeyrityksen toimitusjohtajaa. Lisäksi empiriaosuudessa on hyödynnetty sähköisiä lähteitä ja tekijän omaa tietämystä yrityksen toiminnasta.
Opinnäytetyön lopputuloksena on käyttövalmis markkinointisuunnitelma, joka voidaan ottaa käyttöön sellaisenaan tai sitä voidaan käyttää tulevien markkinointisuunnitelmien pohjana. Markkinointisuunnitelma kattaa keskeisimmät markkinoinnin osa-alueet ja sen avulla kohdeyritys pystyy toteuttamaan markkinointiaan kannattavasti ja tehokkaasti. Lisäksi opinnäytetyössä on esitetty kehitysehdotuksia kohdeyrityksen nykyisille markkinointitoimenpiteille ja uusia toimenpiteitä markkinoinnin parantamiseksi.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on, miten luodaan tehokas markkinointisuunnitelma kaksi vuotta toimineelle yritykselle ja mitä se pitää sisällään. Työn tavoitteena on antaa yritykselle työkalut tehokkaan markkinointisuunnitelman toteuttamiseen ja hankkia yritykselle käyttökelpoista tietoa markkinoista, markkinoilla toimivista kilpailijoista, kohderyhmistä ja niiden ostokäyttäytymisestä. Näiden tietojen pohjalta yritykselle luodaan markkinointistrategia ja toteuttamissuunnitelma.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tutkimusta ja kirjoituspöytätutkimusta, jolla tässä yhteydessä tarkoitetaan yrityksen toiminnasta tekijän itse keräämien tietojen hyödyntämistä. Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinointisuunnittelun teoriaa lähtökohta-analyyseistä markkinoinnin kilpailukeinoihin. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Empiriaosuutta varten haastateltiin kohdeyrityksen toimitusjohtajaa. Lisäksi empiriaosuudessa on hyödynnetty sähköisiä lähteitä ja tekijän omaa tietämystä yrityksen toiminnasta.
Opinnäytetyön lopputuloksena on käyttövalmis markkinointisuunnitelma, joka voidaan ottaa käyttöön sellaisenaan tai sitä voidaan käyttää tulevien markkinointisuunnitelmien pohjana. Markkinointisuunnitelma kattaa keskeisimmät markkinoinnin osa-alueet ja sen avulla kohdeyritys pystyy toteuttamaan markkinointiaan kannattavasti ja tehokkaasti. Lisäksi opinnäytetyössä on esitetty kehitysehdotuksia kohdeyrityksen nykyisille markkinointitoimenpiteille ja uusia toimenpiteitä markkinoinnin parantamiseksi.