Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Animaatioprosessi pelimoottorilla

Myllylä, Silja (2021)

 
Avaa tiedosto
Myllyla_Silja.pdf (1.827Mt)
Lataukset: 


Myllylä, Silja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726694
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia pelimoottorien tarjoaman reaaliaikaisen renderöinnin hyötyjä sekä vaikutusta nykyiseen animaatioprosessiin. Työssä keskityttiin 3D-tietokoneanimaation tekniikoiden kehittymiseen, yleisen 3D-animaatioprosessin vaiheisiin, renderöinnin tekniikoihin sekä pelimoottorin hyödyntämisen mahdollisuuksiin. Työssä tutkittiin, mitä pelimoottorin tarjoamia työkaluja ja teknologioita voidaan hyödyntää animaation valmistuksessa tuottamalla 3D-animaatio pelimoottorissa.

Toimeksiantajana toimi Pixtell Oy, jonka kehitteillä olevasta pelistä Legend of Seppo – Last Drop oli tarkoitus tuottaa animaatio hyödyntäen Unreal Engine -pelimoottoria. Animaatio voidaan julkaista esimerkiksi pelin sosiaalisiin medioihin, jossa sen tarkoitus on herättää huomiota peliä kohtaan sekä esitellä pelimaailmaa.

Pelimoottorin työkalut mahdollistivat animaation tuottamisen yhden tietokoneohjelman sisällä. Animaation välivaiheet voitiin toteuttaa sen tarpeita mukailevassa järjestyksessä ja reaaliaikainen renderöinti mahdollisti parhaimman version ideoimisen kesken animaation tuotannon. Reaaliaikaista renderöintiä hyödyntämällä mahdolliset virheet voitiin huomata ja korjata heti.

Animaation tuotanto koettiin nopeammaksi sekä miellyttävämmäksi reaaliaikaisen renderöinnin johdosta. Pelimoottorien nykyisten sekä tulevien teknologioiden hyödyntäminen tulee kehittämään tulevaisuudessa tapaa tuottaa animaatioita, ja se mahdollistaa täysin uudenlaisia lopputuloksia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste