Foley-editorin työ
Jekkonen, Arttu (2021)
Jekkonen, Arttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726717
Tiivistelmä
Foleysta kertovia opinnäytetöitä on tehty ennenkin, mutta usein ne ovat keskittyneet foley-artistin työhön tai foleyn merkitykseen äänisuunnittelussa. Tässä opinnäytetyössä keskitytään vähälle huomiolle jääneeseen foleyn osa-alueeseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on kertoa foley-editorin työstä maanläheisellä tyylillä samalla tarjoten alasta kiinnostuneille ohjeistava esimerkki tapaus.
Opinnäytetyössä tarkastellaan, miten foley on syntynyt, mikä on sen rooli liikkuvan kuvan äänimaailmassa, ketkä sitä tekevät ja miten he sitä tekevät. Opinnäytetyössä keskitytään kertomaan foley-editorin työstä. Foley-editorin työtä kuvataan käyttämällä Vanha Markku -elokuvan foley-tuotantoa havaintokohteena. Vanha Markku -elokuvan Foley tuotannosta kerrotaan foley-editorin näkökulmasta.
Opinnäytetyö esittää yhden tavan tehdä foley-editorin työtä. Erilaisia työtapoja sekä käytäntöjä on olemassa useita, ja tämä opinnäytetyö tarjoaa yhden esimerkin. Opinnäytetyö ei pyri julistamaan esitettyjä menetelmiä ainoina oikeina, vaan tuo esille yhden hyväksi todetun ja toimivan työtapamallin. Opinnäytetyössä todetaan työn periaatteiden pysyvän samoina, vaikka menetelmät ja käytännöt vaihtelisivat. Lopuksi opinnäytetyössä pohditaan foley-editorin työn luonnetta sekä haasteita. Theses about Foley have been done before. However, they have often focused on the profession of a Foley artist or the role of Foley in sound design. The main focus of this thesis was to explain a Foley editor’s profession in down-to-earth manner while providing an instructive example case for those interested in the field.
This thesis worked to examine how Foley was born, what is its role in the sound design of a moving image, who does it and how it is done. The thesis focused on the profession of the foley editor. The profession of the Foley editor was described by using the Foley production of a film called Vanha Markku. The Foley production of the Vanha Markku film was described from the perspective of the film’s Foley editor.
The thesis presented one way to do the work of a Foley editor. There are several different ways of working as well as practices, and this thesis provided one example. The thesis did not seek to declare the presented methods to be the only correct ones. The aim of the thesis was to present a well-established and functional way of working as a Foley editor. The thesis also pondered upon the nature of Foley-editors: the craft itself and the challenges the profession provides. The thesis deduced that even though methods may vary, the principles remain the same.
Opinnäytetyössä tarkastellaan, miten foley on syntynyt, mikä on sen rooli liikkuvan kuvan äänimaailmassa, ketkä sitä tekevät ja miten he sitä tekevät. Opinnäytetyössä keskitytään kertomaan foley-editorin työstä. Foley-editorin työtä kuvataan käyttämällä Vanha Markku -elokuvan foley-tuotantoa havaintokohteena. Vanha Markku -elokuvan Foley tuotannosta kerrotaan foley-editorin näkökulmasta.
Opinnäytetyö esittää yhden tavan tehdä foley-editorin työtä. Erilaisia työtapoja sekä käytäntöjä on olemassa useita, ja tämä opinnäytetyö tarjoaa yhden esimerkin. Opinnäytetyö ei pyri julistamaan esitettyjä menetelmiä ainoina oikeina, vaan tuo esille yhden hyväksi todetun ja toimivan työtapamallin. Opinnäytetyössä todetaan työn periaatteiden pysyvän samoina, vaikka menetelmät ja käytännöt vaihtelisivat. Lopuksi opinnäytetyössä pohditaan foley-editorin työn luonnetta sekä haasteita.
This thesis worked to examine how Foley was born, what is its role in the sound design of a moving image, who does it and how it is done. The thesis focused on the profession of the foley editor. The profession of the Foley editor was described by using the Foley production of a film called Vanha Markku. The Foley production of the Vanha Markku film was described from the perspective of the film’s Foley editor.
The thesis presented one way to do the work of a Foley editor. There are several different ways of working as well as practices, and this thesis provided one example. The thesis did not seek to declare the presented methods to be the only correct ones. The aim of the thesis was to present a well-established and functional way of working as a Foley editor. The thesis also pondered upon the nature of Foley-editors: the craft itself and the challenges the profession provides. The thesis deduced that even though methods may vary, the principles remain the same.