Kumppanuusmarkkinointi ja sen hyödyntäminen verkkokaupassa : case: Verkkokauppa X
Järvinen, Minna (2012)
Järvinen, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917312
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ensin kumppanuusmarkkinointia yleisesti ja keskittyy sen jälkeen siihen, millä tavoin kumppanuusmarkkinointia voidaan harjoittaa erityisesti verkkokaupassa. Työn toimeksiantaja oli Verkkokauppa X.
Työn teoriaosuudessa selvitetään kumppanuusmarkkinoinnin eri muotoja, kumppanuusmarkkinointia käytännössä sekä alalla toimivia yrityksiä. Myös kumppanuusmarkkinoinnin riskejä kartoitetaan.
Empiirisessä osuudessa keskitytään case-yritys Verkkokauppa X:ään sekä siihen, miten kumppanuusmarkkinointia voidaan harjoittaa kyseisessä yrityksessä. Yrityksen työntekijöitä ja verkkokaupassa mukana olevia kauppiaita haastateltiin, jotta saatiin selvitettyä heidän näkemyksiään yrityksen markkinoinnista tähän mennessä, kumppanuusmarkkinoinnille asetettavista tavoitteista sekä siitä, mitkä ovat hyödyllisimpiä tapoja harjoittaa kumppanuusmarkkinointia.
Työntekijöiden ja kauppiaiden mukaan Verkkokauppa X:n tärkein tavoite kumppanuusmarkkinoinnille on saada lisää asiakkaita ja kauppiaita. Kumppanuusverkostoja ja blogeja pidettiin käyttökelpoisimpina kumppanuusmarkkinoinnin keinoina.
Lisäksi tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä laadittiin suunnitelma case-yrityksen tunnettuuden lisäämisestä kumppanuusmarkkinoinnin avulla. Suunnitelma tehtiin teoriaosuuden ja haastattelujen pohjalta. Kumppanuusmarkkinointikampanjan suunnitelma sisältää kampanjan aikataulun, budjetin ja toimenpiteet.
Työn teoriaosuudessa selvitetään kumppanuusmarkkinoinnin eri muotoja, kumppanuusmarkkinointia käytännössä sekä alalla toimivia yrityksiä. Myös kumppanuusmarkkinoinnin riskejä kartoitetaan.
Empiirisessä osuudessa keskitytään case-yritys Verkkokauppa X:ään sekä siihen, miten kumppanuusmarkkinointia voidaan harjoittaa kyseisessä yrityksessä. Yrityksen työntekijöitä ja verkkokaupassa mukana olevia kauppiaita haastateltiin, jotta saatiin selvitettyä heidän näkemyksiään yrityksen markkinoinnista tähän mennessä, kumppanuusmarkkinoinnille asetettavista tavoitteista sekä siitä, mitkä ovat hyödyllisimpiä tapoja harjoittaa kumppanuusmarkkinointia.
Työntekijöiden ja kauppiaiden mukaan Verkkokauppa X:n tärkein tavoite kumppanuusmarkkinoinnille on saada lisää asiakkaita ja kauppiaita. Kumppanuusverkostoja ja blogeja pidettiin käyttökelpoisimpina kumppanuusmarkkinoinnin keinoina.
Lisäksi tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä laadittiin suunnitelma case-yrityksen tunnettuuden lisäämisestä kumppanuusmarkkinoinnin avulla. Suunnitelma tehtiin teoriaosuuden ja haastattelujen pohjalta. Kumppanuusmarkkinointikampanjan suunnitelma sisältää kampanjan aikataulun, budjetin ja toimenpiteet.