Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Huoltajien ja henkilöstön kokemuksia kasvatusyhteistyöstä korona-aikana Riihimäen varhaiskasvatustoiminnassa

Kuikka, Marianne (2021)

 
Avaa tiedosto
ONT Kasvatusyhteistyö ja korona MK.pdf (2.238Mt)
Lataukset: 


Kuikka, Marianne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726690
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää huoltajien sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia kasvatusyhteistyön toteutumisesta korona-aikana Riihimäen kaupungin kunnallisen varhaiskasvatuksen piiristä. Tutkielma toteutettiin määrällisenä yhteistyössä kolmen riihimäkeläisen varhaiskasvatusyksikön kanssa. Aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen henkilöstölle ja huoltajille suunnatuilla verkkokyselylomakkeilla kesäkuussa 2021. Tarkoituksena oli selvittää korona-ajan poikkeusjärjestelyiden vaikutuksia kasvatusyhteistyön toteutumiseen sekä sitä, oliko kasvatusyhteistyön toteuttamisessa koettu haasteita tuona aikana. Teoreettisena viitekehyksenä toimii Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria.

Tuloksien perusteella voidaan päätellä, että kokemukset kasvatusyhteistyön toteutumisesta korona-aikana olivat kaikkien vastaajien keskuudessa olleet pääosin positiivisia. Yhteydenpito koettiin sujuvaksi ja toteutuvan kasvatusyhteistyötä rakentavin periaattein. Lasten henkilökohtaisen varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden nähtiin toteutuneen. Aineiston perusteella kaikkien vastaajien kokemus oli, että korona-ajan poikkeusjärjestelyiden haasteet näyttäytyivät suurelta osin päivittäisissä kohtaamisissa, tiedonvälityksessä kodin ja päiväkodin välillä, sekä huoltajien keskinäisen yhteistyön näkökulmasta.

Tuloksien perusteella voidaan päätellä, että kasvatusyhteistyön toteutumisen kannalta mielekästä olisi lähteä tutkimaan huoltajien antamia merkityksiä kasvatusyhteistyölle sekä selvittää merkityksellisiä ja tarkoituksenmukaisia kasvatusyhteistyön keinoja. Tutkimuksessa tärkeää olisi ottaa huomioon mahdolliset yhteiskuntatasolla vaikuttavat muutokset, kuten tieto- ja viestintäteknologian kehittyminen, digitalisaatio sekä muista globaaleista ilmiöistä johtuvat muutokset. Kasvatusyhteistyön tutkimista voisi pitää myös asiakaspalautteen kannalta merkittävänä tekijänä, jota hyödynnettäisiin asiakaspalautekyselyn laatimisessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste