Tuettu asuminen omassa kodissa -palvelutuotteen uudistaminen Maisonkoti Oy:ssä
Heikkinen, Tuukka (2021)
Heikkinen, Tuukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726751
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut kehittää Maisonkoti Oy:n tuotetta ”Tuettu asuminen omassa kodissa”. Palvelun toteuttamista on pyritty saamaan tehokkaammaksi palvelua järjes-tävien työntekijöiden ajankäytön osalta, sekä taloudellisemmaksi asiakkaiden luokse tapaami-siin ajamisen kannalta.
Opinnäytetyön alussa on kuvattu Maisonkoti Oy:n, eli mielenterveyskuntoutujien asumisen palveluita tarjoavan yrityksen toiminnan viitekehystä ja keskeisiä käsitteitä, joihin kuuluvat mielenterveys, mielenterveystyö, mielenterveyskuntoutus ja mielenterveyskuntoutuja. Seu-raavaksi on kuvattu mielenterveyskuntoutujan asumisen palveluita, palveluiden järjestämi-sen, periaatteiden ja yhteensovittamisen lähihistoriaa, sekä palvelujärjestelmän kehitystä. Opinnäytetyössä on myös kuvattu lyhyesti toipumisorientaatiota, jota sovelletaan myös Mai-sonkoti Oy:n palveluiden toteuttamiseen ja esitelty Maisonkoti Oy palveluntuottajana.
Itsenäisen palveluasumisen tuotetta on tämän opinnäytetyön osana uudistettu, konstruktii-vista tutkimusotetta soveltaen, selvittämällä kyselylomakkeen avulla uudistuksen tarve ja jakamalla palvelun piirissä olevat asiakkaat neljään ryhmään heidän asuinpaikkansa maantie-teellisen sijainnin mukaisesti. Samalla asiakkaiden omatyöntekijät, eli heidän kuntoutumises-taan pääosin vastaavat henkilöt ovat jaettu uudestaan neljän alueen mukaisesti.
Opinnäytetyössä toteutetun uudistuksen myötä työntekijöiden asiakkaiden tapaamisiin käy-tettävä aika on teorian valossa lyhentynyt, sillä kuljettavaan matkaan on kulunut vähemmän aikaa. Tällä tavalla työntekijöille jää enemmän aikaa asiakastyön tekemiseen ja siten työn teho paranee. Lisäksi uudistuksen myötä asiakaskäynniltä toiselle ajettavan matkan määrä vähenee, joten uudistus edistää tehokkuutta myös ekologisesta ja taloudellisesta näkökulmas-ta.
Uudistuksen hyötyjä on tarkasteltu hypoteettisten esimerkkien valossa. Niiden perusteella uudistuksesta seuraa tavoitteiden mukaisesti niin ajallista, kuin taloudellista hyötyä palvelua järjestettäessä.
Asiasanat: Tuotekehitys, reittioptimointi, kotiin vietävä tukipalvelu, mielenterveystyö
Opinnäytetyön alussa on kuvattu Maisonkoti Oy:n, eli mielenterveyskuntoutujien asumisen palveluita tarjoavan yrityksen toiminnan viitekehystä ja keskeisiä käsitteitä, joihin kuuluvat mielenterveys, mielenterveystyö, mielenterveyskuntoutus ja mielenterveyskuntoutuja. Seu-raavaksi on kuvattu mielenterveyskuntoutujan asumisen palveluita, palveluiden järjestämi-sen, periaatteiden ja yhteensovittamisen lähihistoriaa, sekä palvelujärjestelmän kehitystä. Opinnäytetyössä on myös kuvattu lyhyesti toipumisorientaatiota, jota sovelletaan myös Mai-sonkoti Oy:n palveluiden toteuttamiseen ja esitelty Maisonkoti Oy palveluntuottajana.
Itsenäisen palveluasumisen tuotetta on tämän opinnäytetyön osana uudistettu, konstruktii-vista tutkimusotetta soveltaen, selvittämällä kyselylomakkeen avulla uudistuksen tarve ja jakamalla palvelun piirissä olevat asiakkaat neljään ryhmään heidän asuinpaikkansa maantie-teellisen sijainnin mukaisesti. Samalla asiakkaiden omatyöntekijät, eli heidän kuntoutumises-taan pääosin vastaavat henkilöt ovat jaettu uudestaan neljän alueen mukaisesti.
Opinnäytetyössä toteutetun uudistuksen myötä työntekijöiden asiakkaiden tapaamisiin käy-tettävä aika on teorian valossa lyhentynyt, sillä kuljettavaan matkaan on kulunut vähemmän aikaa. Tällä tavalla työntekijöille jää enemmän aikaa asiakastyön tekemiseen ja siten työn teho paranee. Lisäksi uudistuksen myötä asiakaskäynniltä toiselle ajettavan matkan määrä vähenee, joten uudistus edistää tehokkuutta myös ekologisesta ja taloudellisesta näkökulmas-ta.
Uudistuksen hyötyjä on tarkasteltu hypoteettisten esimerkkien valossa. Niiden perusteella uudistuksesta seuraa tavoitteiden mukaisesti niin ajallista, kuin taloudellista hyötyä palvelua järjestettäessä.
Asiasanat: Tuotekehitys, reittioptimointi, kotiin vietävä tukipalvelu, mielenterveystyö