Developing employee orientation concept for increased engagement – Case: Company X
Nguyen, Thuy Trang (2021)
Nguyen, Thuy Trang
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726781
Tiivistelmä
Tämän kehitettävän opinnäytetyön tarkoitus on suunnitella toimeksiantona Yhtiö X:lle työntekijänperehdytys konsepti sitoutumisen lisäämiseksi. Yhtiö X on kotimainen pieni keskikokoinen (SME) yhtiö, joka tarjoaa joustavia ja moderneja turvallisuusratkaisuja erikokoisille yrityksille.
Kehittämällä Yhtiö X:n nykyistä työntekijänperehdytys konseptia tavoitteena on suunnitella perusteellinen sekä tehokas konsepti, joka tulee lisäämään toimeksiantoyrityksen työntekijöiden sitoutumista perehdytettävien asioiden oppimiseen hyödyntäen verkko-oppimista. Tilausyritykselle sopiva menetelmä on lähi- ja verkko-opetuksen yhdistelmä. Kuitenkin, ennen kuin verkkokoulutusta tulisi suinpäin lisätä prosessiin yrityksen tulisi harkita sekä suunnitella tarkkaan mitkä asiat ovat perehdytettävissä työntekijöille lähiopetuksella ja mitkä verkko-opetuksella.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tutkii olemassa olevia tutkimuksia ja keskusteluja, sekä avaa lukijalle seuraavien aiheiden määritelmiä: konsepti, työntekijän perehdytys, riskien hallinta, työsuojelu ja -terveys, verkko-opetus, verkko-opetuksen sudenkuopat. Kirjoittaja on valinnut opinnäytetyölle kvalitatiivisen lähestymistavan mikä ohjaa sen osalta opinnäytetyössä käytettäviä menetelmiä. Tiedonkeruu tapahtuu laadullisia menetelmiä käyttäen ja tässä opinnäytetyössä käytetyt menetelmät ovat jäsentämätön haastattelu sekä työpaja. Perustuen hankittuihin tietoihin oli selvää, että vanhalle konseptille oli kehittämisen tarvetta sillä se sisältää aikaa vieviä sekä vanhanaikaisia menetelmiä työntekijöiden perehdyttämiselle. Työntekijät voidaan perehdyttää työhön tehokkaammin ja taloudellisemmin jos lisätään verkko-opetusominaisuuksia toimintamalliin mukaan. Tyytyväiset, hyvin koulutetut ja taidokkaat työntekijät ovat yrityksien arvokkain omaisuus.
Kehittämällä Yhtiö X:n nykyistä työntekijänperehdytys konseptia tavoitteena on suunnitella perusteellinen sekä tehokas konsepti, joka tulee lisäämään toimeksiantoyrityksen työntekijöiden sitoutumista perehdytettävien asioiden oppimiseen hyödyntäen verkko-oppimista. Tilausyritykselle sopiva menetelmä on lähi- ja verkko-opetuksen yhdistelmä. Kuitenkin, ennen kuin verkkokoulutusta tulisi suinpäin lisätä prosessiin yrityksen tulisi harkita sekä suunnitella tarkkaan mitkä asiat ovat perehdytettävissä työntekijöille lähiopetuksella ja mitkä verkko-opetuksella.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tutkii olemassa olevia tutkimuksia ja keskusteluja, sekä avaa lukijalle seuraavien aiheiden määritelmiä: konsepti, työntekijän perehdytys, riskien hallinta, työsuojelu ja -terveys, verkko-opetus, verkko-opetuksen sudenkuopat. Kirjoittaja on valinnut opinnäytetyölle kvalitatiivisen lähestymistavan mikä ohjaa sen osalta opinnäytetyössä käytettäviä menetelmiä. Tiedonkeruu tapahtuu laadullisia menetelmiä käyttäen ja tässä opinnäytetyössä käytetyt menetelmät ovat jäsentämätön haastattelu sekä työpaja. Perustuen hankittuihin tietoihin oli selvää, että vanhalle konseptille oli kehittämisen tarvetta sillä se sisältää aikaa vieviä sekä vanhanaikaisia menetelmiä työntekijöiden perehdyttämiselle. Työntekijät voidaan perehdyttää työhön tehokkaammin ja taloudellisemmin jos lisätään verkko-opetusominaisuuksia toimintamalliin mukaan. Tyytyväiset, hyvin koulutetut ja taidokkaat työntekijät ovat yrityksien arvokkain omaisuus.