Luovuuden kehittäminen Yritys X:ssä
Matilainen, Henrik (2021)
Matilainen, Henrik
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121890024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121890024
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön toimeksiantajana oli vaatteiden valmistusalalla toimiva Yritys X. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa mahdollisimman monta ideaa luovuuden vahventamiseksi. Kehittämistyön tavoitteena on käynnistää pysyvä muutos Yritys X:ssä luovuutta vahventavaksi. Kehittämistehtävänä oli selvittää, kuinka voimakkaasti Yritys X:n työntekijät kokevat luovuuden olosuhteet organisaatiossaan ja miten ne ovat yhteydessä toisiinsa.
Kehittämistyön tietoperustana on dynaaminen luovuuden komponenttiteoria. Sitä on laajennettu muulla luovuuden tutkimustiedolla. Kehittämistyöhön osallistui satunnaisotannalla yhteensä 96 henkilöä kolmesta eri alan organisaatiosta. Luovuutta mitattiin organisaation olosuhteita mittaavalla KEYS-mittarilla, jossa on kymmenen muuttujaa. Työn imua mitattiin UWES3-mittarilla. Molemmat mittarit ovat kansainvälisesti validoituja. Mittareiden luotettavuus testattiin faktorianalyysillä. Aineistoa analysointiin korrelaatioanalyysillä. Etätyöpajoissa hyödynnettiin IDEALOGUE-, ROOTCAUSE-, SCAMPER-, 5WA4- ja DIAMOND-menetelmiä.
Päälöydöksenä havaittiin, että organisaation rohkaisu ja tuki luovuudelle ovat yhteydessä voimakkaimmin muihin luovuuden olosuhteisiin. Tulos on yleistettävissä muille aloille ja organisaatioihin. Etätyöpajoissa laadittiin yhdeksän ideaa Yritys X:n luovuuden kehittämiseksi.
Kehittämistyön johtopäätöksenä todetaan, että Yritys X:ssä on huomattavasti sisäistä hyödyntämätöntä potentiaalia luovuudelle. Yritys X:n tulee jatkossa valjastaa tuo sisäinen potentiaali uusien, omaperäisten ja hyödyllisten ideoiden aikaansaamiseksi tarjoamalla työntekijöilleen osallistamalla mahdollisuuksia ja mekanismeja luovien ideoiden aikaansaamiseksi ja siten, että ihmiset uskaltavat tuoda esille ajatuksensa. Toisena johtopäätöksenä todetaan, että Yritys X:ssä on kohtalaiset olosuhteet uusien, hyödyllisten ja omaperäisten ideoiden aikaansaamiselle. Kolmantena johtopäätöksenä todetaan, että on olemassa aloja ja positioita eri organisaatioissa, joissa olosuhteet luovuudelle voivat olla parhaimmillaan erinomaiset. Keskeisimpänä kehittämisehdotuksena Yritys X:lle esitetään mahdollisuuksien lisäämistä työntekijöilleen ja osallistavaa, jatkuvan parantamisen periaatteen, jalkauttamista luovuuden esille tuomiseksi. Tämä mahdollistaisi Yritys X:n koko potentiaalin valjastamisen ja sitä kautta menestyksen varmistamisen markkinoilla.
Kehittämistyön tietoperustana on dynaaminen luovuuden komponenttiteoria. Sitä on laajennettu muulla luovuuden tutkimustiedolla. Kehittämistyöhön osallistui satunnaisotannalla yhteensä 96 henkilöä kolmesta eri alan organisaatiosta. Luovuutta mitattiin organisaation olosuhteita mittaavalla KEYS-mittarilla, jossa on kymmenen muuttujaa. Työn imua mitattiin UWES3-mittarilla. Molemmat mittarit ovat kansainvälisesti validoituja. Mittareiden luotettavuus testattiin faktorianalyysillä. Aineistoa analysointiin korrelaatioanalyysillä. Etätyöpajoissa hyödynnettiin IDEALOGUE-, ROOTCAUSE-, SCAMPER-, 5WA4- ja DIAMOND-menetelmiä.
Päälöydöksenä havaittiin, että organisaation rohkaisu ja tuki luovuudelle ovat yhteydessä voimakkaimmin muihin luovuuden olosuhteisiin. Tulos on yleistettävissä muille aloille ja organisaatioihin. Etätyöpajoissa laadittiin yhdeksän ideaa Yritys X:n luovuuden kehittämiseksi.
Kehittämistyön johtopäätöksenä todetaan, että Yritys X:ssä on huomattavasti sisäistä hyödyntämätöntä potentiaalia luovuudelle. Yritys X:n tulee jatkossa valjastaa tuo sisäinen potentiaali uusien, omaperäisten ja hyödyllisten ideoiden aikaansaamiseksi tarjoamalla työntekijöilleen osallistamalla mahdollisuuksia ja mekanismeja luovien ideoiden aikaansaamiseksi ja siten, että ihmiset uskaltavat tuoda esille ajatuksensa. Toisena johtopäätöksenä todetaan, että Yritys X:ssä on kohtalaiset olosuhteet uusien, hyödyllisten ja omaperäisten ideoiden aikaansaamiselle. Kolmantena johtopäätöksenä todetaan, että on olemassa aloja ja positioita eri organisaatioissa, joissa olosuhteet luovuudelle voivat olla parhaimmillaan erinomaiset. Keskeisimpänä kehittämisehdotuksena Yritys X:lle esitetään mahdollisuuksien lisäämistä työntekijöilleen ja osallistavaa, jatkuvan parantamisen periaatteen, jalkauttamista luovuuden esille tuomiseksi. Tämä mahdollistaisi Yritys X:n koko potentiaalin valjastamisen ja sitä kautta menestyksen varmistamisen markkinoilla.