Tutkimus toimeksiantajayrityksen sosiaalipalvelujen houkuttelevuudesta työpaikkana ja työnantajamielikuvasta sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden näkökulmasta
Varpula, Roosa-Maria (2021)
Varpula, Roosa-Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121890027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121890027
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Suomessa toimivalle sosiaali- ja terveyspalvelualan yritykselle. Työn tarkoituksena oli tutkia, miten houkuttelevana työpaikkana sosiaali- ja terveysalan opiskelijat näkevät toimeksiantajayrityksen sosiaalipalvelut, ja minkälainen työnantajamielikuva tutkittavilla on yrityksestä. Opinnäytetyön aihe valittiin toimeksiantajan tarpeiden perusteella.
Opinnäytetyön toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, ja aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeen muodossa. Tutkimuksen kohteena oli Laurea-ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijoiden ajatukset houkuttelevasta työpaikasta vastasivat pitkälti aiemmin aiheesta tehtyjen tutkimuksien tuloksia. Tuloksista käy myös ilmi, että toimeksiantajayrityksen sosiaalipalvelujen tunnettuutta olisi vielä mahdollista lisätä, koska noin kolmasosa vastaajista ei ollut kuullut yrityksen tarjoamista sosiaalipalveluista aiemmin. Opiskelijoiden omakohtaiset kokemukset yrityksessä työskentelystä olivat linjassa myös sellaisten opiskelijoiden mielikuvien kanssa, jotka eivät ole työskennelleet yrityksessä. Valtaosa niistä opiskelijoista, jotka eivät olleet työskennelleet kohdeyrityksen sosiaalipalveluissa eivät olleet koskaan hakeneet yritykseen töihin tai työharjoitteluun. Yksi tämän tutkimuksen keskeisistä huomioista oli se, että opiskelijoiden keskuudessa liikkuvalla kokemuspohjaisella tiedolla on suuri vaikutus työnantajamielikuvaan.
Tämän tutkimuksen täsmällisyyttä rajoitti oletus siitä, että kyselytutkimukseen hakeutuivat vastaamaan todennäköisemmin sellaiset opiskelijat, joilla oli toimeksiantajayrityksestä jotain painavaa sanottavaa. Näin ollen tutkimuksen tärkein anti päätyi olemaan aineiston hyödyntäminen kehitystyötä varten sen sijaan, että kohdeyrityksen houkuttelevuudesta ja työnantajamielikuvasta opiskelijoiden keskuudessa olisi pyritty muodostamaan varmuudella kokonaisvaltainen ja värittymätön kuva.
Opinnäytetyön toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, ja aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeen muodossa. Tutkimuksen kohteena oli Laurea-ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijoiden ajatukset houkuttelevasta työpaikasta vastasivat pitkälti aiemmin aiheesta tehtyjen tutkimuksien tuloksia. Tuloksista käy myös ilmi, että toimeksiantajayrityksen sosiaalipalvelujen tunnettuutta olisi vielä mahdollista lisätä, koska noin kolmasosa vastaajista ei ollut kuullut yrityksen tarjoamista sosiaalipalveluista aiemmin. Opiskelijoiden omakohtaiset kokemukset yrityksessä työskentelystä olivat linjassa myös sellaisten opiskelijoiden mielikuvien kanssa, jotka eivät ole työskennelleet yrityksessä. Valtaosa niistä opiskelijoista, jotka eivät olleet työskennelleet kohdeyrityksen sosiaalipalveluissa eivät olleet koskaan hakeneet yritykseen töihin tai työharjoitteluun. Yksi tämän tutkimuksen keskeisistä huomioista oli se, että opiskelijoiden keskuudessa liikkuvalla kokemuspohjaisella tiedolla on suuri vaikutus työnantajamielikuvaan.
Tämän tutkimuksen täsmällisyyttä rajoitti oletus siitä, että kyselytutkimukseen hakeutuivat vastaamaan todennäköisemmin sellaiset opiskelijat, joilla oli toimeksiantajayrityksestä jotain painavaa sanottavaa. Näin ollen tutkimuksen tärkein anti päätyi olemaan aineiston hyödyntäminen kehitystyötä varten sen sijaan, että kohdeyrityksen houkuttelevuudesta ja työnantajamielikuvasta opiskelijoiden keskuudessa olisi pyritty muodostamaan varmuudella kokonaisvaltainen ja värittymätön kuva.
