Designing a digital museum experience for art lovers. Case: EMMA — Espoo Museum of Modern Art
Franssila, Heljä (2021)
Franssila, Heljä
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990072
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia digitaalista museokokemusta, jota tarkastellaan EMMA – Espoon modernin taiteen museolle toteutetun kehittämisprojektin kontekstissa. Asiakasprojektin tarkoituksena oli muotoilla digitaalisen museopalvelun konsepti, joka on nykytaiteen sisältöjä julkaiseva verkkoalusta. Palvelumuotoiluprosessissa palveluiden asiakaslähtöinen logiikka ja Hasso-Plattner-instituutin palvelumuotoilun prosessimalli toimivat työskentelyä ohjaavina teoreettisina kehyksinä. Palveluiden teoriaa ja palvelumuotoilun metodeja tukivat museoiden ja digitaalisen kokemuksen (METUX-malli ja digitaalinen palvelumaisema) teoriat, joissa keskeisiä käsitteitä olivat uusi museologia, digitalisaatio ja museoiden alustoituminen.
Palvelumuotoiluprosessin tuloksena museolle syntyi digitaalisen palvelun konsepti. Opinnäytetyössä käy ilmi yhdenmukaisuus palveluiden asiakaslähtöisen logiikan ja museovierailijat toiminnan keskiöön nostavan uuden museologian välillä. Digitaalisen palvelun tärkeimmän käyttäjäryhmän ymmärtäminen oli avain houkuttavan digitaalisen palvelun osatekijöiden hahmottamiseen. Tärkeimmille käyttäjille, jotka määriteltiin museon käyttämien persoonien avulla, ihanteellinen digitaalinen museopalvelu on helppo ja hauska käyttää, visuaalisesti miellyttävä ja se tarjoaa älykästä ja innostavaa sisältöä nykytaiteesta. Akateeminen tutkimus käyttäjien psykologisia perustarpeisiin (autonomia, pystyvyys, yhteydentunne) vastaavasta digitaalisten palveluiden suunnittelusta sekä tuore tieto museovierailijoiden motiiveista tukevat museota jatkossa sisältöjen räätälöinnissä tärkeimpien käyttäjäryhmien tarpeiden mukaan.
Museopalveluiden digitalisaatio tarjoaa uusia mahdollisuuksia edistää yhteiskunnallista inkluusiota ja saavutettavuutta, mutta niiden toteuttaminen vaatii tietoista keskittymistä näihin tavoitteisiin. Kehittämisprojekti osoitti museon hyötyvän kokonaisvaltaisesta, asiakaskeskeisestä digitaalisesta strategiasta, joka voi auttaa ohjaamaan museon digitaalista visiota ja yhdistämään digitaaliset toiminnot saumattomasti museon kuratoriaaliseen työskentelyyn.
Avainsanat: digitaalinen kokemus, uusi museologia, digitaalinen strategia, palvelumuotoilu
Palvelumuotoiluprosessin tuloksena museolle syntyi digitaalisen palvelun konsepti. Opinnäytetyössä käy ilmi yhdenmukaisuus palveluiden asiakaslähtöisen logiikan ja museovierailijat toiminnan keskiöön nostavan uuden museologian välillä. Digitaalisen palvelun tärkeimmän käyttäjäryhmän ymmärtäminen oli avain houkuttavan digitaalisen palvelun osatekijöiden hahmottamiseen. Tärkeimmille käyttäjille, jotka määriteltiin museon käyttämien persoonien avulla, ihanteellinen digitaalinen museopalvelu on helppo ja hauska käyttää, visuaalisesti miellyttävä ja se tarjoaa älykästä ja innostavaa sisältöä nykytaiteesta. Akateeminen tutkimus käyttäjien psykologisia perustarpeisiin (autonomia, pystyvyys, yhteydentunne) vastaavasta digitaalisten palveluiden suunnittelusta sekä tuore tieto museovierailijoiden motiiveista tukevat museota jatkossa sisältöjen räätälöinnissä tärkeimpien käyttäjäryhmien tarpeiden mukaan.
Museopalveluiden digitalisaatio tarjoaa uusia mahdollisuuksia edistää yhteiskunnallista inkluusiota ja saavutettavuutta, mutta niiden toteuttaminen vaatii tietoista keskittymistä näihin tavoitteisiin. Kehittämisprojekti osoitti museon hyötyvän kokonaisvaltaisesta, asiakaskeskeisestä digitaalisesta strategiasta, joka voi auttaa ohjaamaan museon digitaalista visiota ja yhdistämään digitaaliset toiminnot saumattomasti museon kuratoriaaliseen työskentelyyn.
Avainsanat: digitaalinen kokemus, uusi museologia, digitaalinen strategia, palvelumuotoilu